abstinence
marta
Prosim pomoc pritel bral pervityl 17 let po malych davkach,ale bral.Normalne pracoval. ted už je dva roky cisty,ale zniceho nic si zacal vymyslet pribehy a sam ji veri.Je zli a agresivni a nedaa se snim normalne mluvit.Je možne ze mozek to bez latky nezvlada?A muže mit neaky druch schyzofrenie?On je presvetcet ze je v poradku a problem nema už nevime jak dal zaciname se ho bat.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Marto,
zdá se mi velmi nepravděpodobné, že by se příteli začaly potíže objevovat dva roky od vysazení. Souvislost však na dálku nedovedu potvrdit ani vyloučit. Existují i psychozy s pozdním nástupem, spíše se však mluví o půl roce od vysazení, a ne dvou letech. Máte však skutečně jistotu, že celé dva roky nic neužívá? Má za sebou partner nějakou léčbu? Znala jste ho i v době, kdy drogy užíval? A míval podobné potíže, jako nyní?
I lidé, kteří nikdy žádné drogy nezkusili, se mohou začít chovat tak, jak popisujete. Mluvíme pak o psychiatrickém onemocnění, které vyžaduje péči lékaře-psychiatra, diagnozu, medikaci, někdy i hospitalizace (na dobu než se najde a zabere vhodná medikace (ne jen ta na zlidnění, ale ta, která pomůže bludy zastavit)).
Dojde-li k tomu, že jste svědkem nebo i obětí agresivního chování opakovaně, je zcela na místě myslet v první chvíli na svoje vlastní bezpečí. Nikomu nepomůže, když si necháte ublížit. Takže je zcela na místě chránit sebe, svoje blízké, čímž chráníte do budoucna i vztahy s partnerem. Netuším, co si pod agresivním chováním představit, ale je-li to tak, že se děje opakovaně, je lepší (alespoň na čas) od partnera odejít. Je-li agresivní chování nečekané, volejte policii. Je-li nebezpečný sobě, volejte záchranku. Vždy mluvte o tom, co se děje - tedy zmiňte jak agresivitu, tak to, že partner "blázní", policie a záchrnka jsou pak schopny se na situaci lépe připravit, případně zavolat posilu (policie zdravotníky, zdravotníci policii).
V případě, že chcete řešit situaci partnera, máte několik možností ... nejsou tu však žádné záruky, že najdete rychlé a trvalé řešení. Spíše se připravte na opakovaní podobných epizod, šetřte síly, obrňte se trpělivostí a zvažte, kolik energie chcete do situace věnovat.
V Praze, ale i v řadě krajských měst, fungují organizace, které mají výjezdní psychiatrický tým. V Praze bych vás odkázala na konzultaci s Fokusem a nebo Ondřejovem. Případně můžete zkusit kontaktovat partnerova praktického lékaře, který by měl v podobných situacích být schopen partnera navštívit a promluvit si s ním (nicméně často se praktickým lékařům do něčeho takového nechce, nejčastěji z časových důvodů, ale i proto, že se často setkají s tím, že je dotyčný pošle pryč), případně navrhnout a zajistit hospitalizaci. Záleží lékař od lékaře, ale máte-li možnost obrátit se na Fokus nebo Onřejov, nejspíš bych neváhala. Prohlédněte si stránky a vyberte zařízení, které máte dobře dostupné.
S pozdravem a přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.