Patnáctiletá dcera užívá marihuanu
Lenka
Již jednou jsem Vás kontaktovala, když jsem přišla poprvé na dceřin kontakt s marihuanou(šlo o konzumaci mléka s marihuanou). Nechtěla jsem ztratit její důvěru a důrazně jsem jí varovala před následky jejího chování. Z jejích slov bohužel jasně vyplývá, že to ona a její vrstevníci považují za normální stav a mají to tzv. pod kontrolou. Tajně jsem si začla ověřovat na jaká místa se chodí bavit a několikrát jsem i zkontrolovala i její pokoj a osobní věci - nechci promeškat čas, kdy je ještě šance včas vše zarazit. Bohužel jsem v těchto dnech objevila v jejích věcech soupravu na balení jointů, startky a kapky do očí(nikdy problémy s očima neměla a ani teď se o nich nezmínila). Vím že kapky jsou na to, aby oči vypadaly normálně-nečervenaly atd. S obvodní lékařkou jsem si dohodla provedení testů na přítomnost drog v krvi. Dcera k ní chodí na pravidelné testy kvůli nedostatečné funkci jedné ledviny a tak tentokrát bez jejího vědomí nechám provést i tento test. Nejsem nadšená z tohoto přístupu v tajnosti, ale protože zapírala a zřejmě její zkušenosti s drogami začínají být častější, nechci ztratit poslední šanci na komunikaci s ní. Pokud se přítomnost objeví...co dál? Jak se teď chovat? Máme navštívit nějaké odborné pracoviště? Děkuji za radu, nechci svou dceru ztratit. Lenka

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, určitě děláte dobře, že nepodceňujete závažnost užívání marihuany a chcete podchytit problém co nejdříve. Jen si nejsem jistá, jestli Váš poslední krok - tajné testování, je úplně šťastná volba (sama o tom vlastně pochybujete)?! Myslím, že se Vám tak může stát to, co právě nechcete - ztratit poslední zbytky vzájemné komunikace a důvěry. Vaše dcera nevidí THC jako problém a tohle pro ní možná bude tak trochu zrada. Co takhle ještě jednou jí jasně vysvětlit svůj postoj, to že se o ní bojíte a ne že jí děláte naschvály, jak si možná myslí. Určit jasná pravidla a upozornit jí na to, že vzhledem k tomu, jaký je její názor na věc, nejste si jistá, že Vás poslechla. Mohly byste se domluvit na namátkových testech na THC z moči, které můžete koupit v lékárně a udělat je doma, ve známém prostředí a po vzájemném rozhovoru. Už předem je možné stanovit, co se bude dít, když budou testy pozitivní (nějaké zákazy, omezení, návštěva odborného zařízení atd.). Je ale třeba tohle všechno dělat v atmosféře vzájemné důvěry, jinak se svou dcerou možná opravdu ztratíte kontakt (možná taky ne, pokud jste zvyklí fungovat na principu přísné kontroly a výchovy...). Nedovedu Vám totiž dobře odpovědět na otázku "Co když doktorka zjistí v krvi drogu? Co potom?". To je přesně otázka, kterou pokládáme rodičům, kteří chtějí potají nebo násilím dělat dětem testy a většina z nich na ní nedokáže odpovědět, nebo nejsou s odpovědí sami spokojeni... Myslím si, že ve věku Vaší dcery je ještě hodně prostoru pro působení z Vaší strany ale je třeba dělat to s rozvahou. Kdybyste chtěla problém víc probrat, napište ještě nebo zavolejte na naši poradenskou linku na tel. 283 872 186. Doufám, že ať už se rozhodnete pro cokoli, bude to to nejlepší.