Závislost na marihuaně
Přítel
Dobrý den, můj manžel se snaží přestat kouřit marihuanu,ale bohužel přišli apstinencni příznaky jako je nespavost, v hlavě tisíce myšlenek, nemá chuť k jídlu, deprese, výkyvy nálad, nadměrné pocení. Vše by to vydržel ale chodí do práce a je hodně unavený naštvaný atd. Můžete nám prosím poradit co na to? Děkuji moc

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
v tuto chvíli bych doporučila obrnit se na dva týdny trpělivostí, nasadila meduňku a pravidelný režim, dodržovala zásady spánkové hygieny, hodně pohybu, pobyt venku, pozor na alkohol, kofein a energydrinky. Meduňku je možné pít již od odpoledne... pomůže zejména v případech, kdy se nedaří usnout, pomáhá zklidnit a navodit spánek. Vyzkoušet můžete i nějaké další bylinné preparáty (zejména čaje) na usnutí (kozlík, chmel) nebo melatonin. Některým lidem pomáhu spojit jednu změnu s nějakými dalšími (začnu běhat, stěhuji se, jedu na dovolenou apod.).
Driáky, které zaručeně a rychle fungují, jsou často horší, než marihuana. Máte-li nakontaktovaného lékaře, je možné předepsat antidepresiva se sedativním účinkem, která se pak podávají pouze v době potíží (nikoli déledobě jako u depresí).
Berte to tak, že se prostě mozek vzpamatovává a hledá nově rovnováhu. Do nedávné doby vašemu muži mohla marihuana pomáhat s usínáním, získáváním pocitu, že je nad věcí a nic se ho až tak moc nemůže dotknout, mohl pak působit dojmem trpělivého, klidného, nekonfliktního muže. Spoustě lidem pomáhá marihuana se zvládáním stresu, zvyšuje chuť k jídlu. S vysazením přichází opak - nechutenství, rozmrzelost, náladovost, výbušnost, netrpělivost, problémy s usínáním, mění se spánková architektura a člověk se budí s nočmíni můrami, opocený, má často velmi živé sny, které v době užívání marihuany neměl. To může vyvolávat nepohodu, stres ... . Někomu naběhne rázem veselost, někdo se naopak propadne do depresí. To vše se kompletně srovnává cca 2 měsíce. Po tu dobu se do těla vylučují uložené zásoby THC z tuků. Nicméně většinou stačí právě ony první 2 týdny vydržet a vše se pomalu lepší ... pokud ne, je na místě vyhledat odborníka a probrat s ním, co se děje, stav sledovat.
Přesto je nutno podotknout, že každý se vypořádává s vysazením individuálně. Záleží na řadě proměnných, ne jen na tom, co bylo důvodem užívání na začátku, ale i na tom, jaké dávky, jak dlouho, jak často a čeho manžel užíval, zda to nějak kombinoval s léky, alkoholem, jak je na tom zdravotně, zda má nějaké předchozí zkušenosti se závislostí, jestli se v tuto chvíli rozhodl k vysazení z nějakého konkrétního důvodu atd.
Někdy lidé užívají marihuanu z důvodů, které popisujete ... jen je nemají tak nějak pojmenované ... bývají to potíže se spaním a usínáním, někdy úzkosti, někdy deprese, nezvládání stresu, jako rychlou zkratku k relaxu a odpočinku apod. O to snadněji si na užívání zvyknou. Pokud to tak bylo i v případě vašeho muže, lze očekávat, že se potíže po vysazení vrátí s plnou nebo dokonce větší intenzitou.
Snad tedy alespoň takto. Budu ráda, když napíšte, jestli vám nebo muži, dává nějaká část odpovědi smysl, případně se může ozvat manžel sám.
S pozdravem a přáním hodně sil, trpělivosti a zdraví v novém roce,
Gabriela Minařík.