Alkohol
Silvie
Dobrý dem moje mamka ma problém z alkoholem ne zrovna z alkoholismem neboť ona pres den nepije nekdy to jsou třeba i tydni kdy si nedá ani lok problém je v tom že když se napije tak staci veškeré sebeovládání nevi kdy přestat takž pokaždé když si dou s tatou na dve piva tak mamku vlečeme z hospody stači ji opravdu trocha tri piva a uz se neovládá nevym jestli to mam žešit jako že je alkoholička protože ona opravdu doma sama nikdy nepila kdiž byla mladá byla na léčení soudí přikaz v opilosti přivřela ruku jine divce do šuplíku ale to nepomohlo protože ona ma problém že neví kdy přestat mam oni strach že si neco udělá děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
takto z povzdálí to vypadá, že maminka užívá alkohol způsobem, který lze označit za tzv. binge drinking. Jak sama píšete, nejde o závislost, nicméně to neznamená, že není nebezpečné (zejména pokud jde právě o nehody a riziko ublížení sobě, nebo někomu jinému v souvislosti se ztrátou soudnosti, koordinace apod., nemluvě o výpadcích paměti), nebo že nemůže přejít do závislosti.
V tuto chvíli je tedy z mého pohledu jedno, jakou nálepku situaci dáte. Je zcela zjevné, že jde o problém, kterého si všímáte. Mamka pije způsobem, kdy nad užíváním ztrácí kontrolu, nakonec ztácí vlastní sebeovládání a domů jí vlečete. Netuším, jak na popis situace mamka reaguje. Zda vše zlehčuje, popírá, nebo tomu jednoduše nevěří. Nicméně zdá se, že je to něco, co mamku provází již delší dobu (zmiňujete v mládí příkaz k léčbě).
V tuto chvíli se ozýváte vy, vy jste ta, kdo má vlastně problém a neví, jak se k mamky pití postavit. Proto bych nyní odkázala právě vás na Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog u nás v Praze, nebo na některou z adiktologických poraden v republice. V poradně byste mohla popsat problém podrobněji, zmínit, co a jak jste již zkoušela, co fungovalo/nefungovalo, jak se k situaci staví další členové rodiny, jak zatím probíhaly rozhovory na toto téma, jaká omezení nebo kroky jste zkoušeli apod. Pracovníci tam nejsou od toho, aby vás nebo mamku soudili, ale aby společně s vámi hledali cestu, jak dál. Možností jistě vymyslíte více. Služby podobných poraden jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí dopředu zavolat a objednat se (i s ohledem na různá omezení v dnešní době pandemie).
Obecně vás pak mohu odkázat na zásady, jak vézt konstruktivní rozhovo. Jednoduše: vyhněte se výhružkám, ultimátům, vydírání apod. Držte se popisu dění, toho, čeho si všímáte, nezveličujte, ale ani nic nezastírejte. Další bezpečné téma je mluvit o svých pocitech - že vám na mamce záleží, máte ji ráda, chcete aby se bavila, ale nerozumíte tomu, co se děje, když jde pít ... vidíte, byla jste svědkem toho či onoho .., konkrétně, držte se popisu ... máte pak o ní strach, stydíte se, bojíte se, že sobě nebo někomu ublíží, někoho zraní, nebo udělá něco nerozumného. Ke zvážení je i udělat z podobné situace záznam, ale to je na vás. Nejde o to, ji nebo vás uvést do nepříjemné situace, ale ukázat jí, co se děje, pokud tomu nevěří.
Pro tuto chvíli je to ode mne vše, budete-li potřebovat kontakty, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, nebo hledejte zde.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.