Toxická psychóza po extázi
BUBUBU
Dobrý den,
nedávno jsem zažila velice nepříjemnou situaci spojenou s užitím extáze. S partnerem občas užíváme drogy. Spise jednorázově s rozmezím několika měsíců. Naposledy vše proběhlo úplně jinak, než jsem zvyklá. Dali jsme si tabletu na půl, jakmile začala učinkovat partnerovi začalo být zle od žaludku, skoro zvracel, měl zimnici a nakonec usnul. Mi bylo dobře, jako obvykle. Asi po půlhodině se probudil, ale jakoby to nebyl on. Byl neuvěřitelně zlý, agresivní, sprostý, hlučný, posedlý myšlenkou, že jsem ho prý nějak podrazila, což opakoval pořád dokola, ale nedávalo to příliš smysl. Nedalo se s ním komunikovat, několikrát mě zduchnul. Byl úplně jako smyslů zbavený. Není to člověk, ktery by měl sklony k agresi nebo by se mnou běžne mluvil sprostě. Jsme spolu téměř deset let, je to hodný milující a oddaný partner a skvělý otec. Ale ten večer jsem z něj a o něj měla poprvé v životě strach a chvílemi jsem uvažovala, že budu muset zavolat pomoc, ale nechtěla jsem mu způsobit problémy. Trochu jsem pátrala a možná by se mohlo jednat o toxickou psychózu. Co mě ale zaráží je, že jsme měli oba stejnou dávku ze stejné tablety, navíc nejsme úplní nováčci, ten den jsme hodně jedli i pili nealko, nikdy se nikomu z nás nic podobného nestalo ani nikomu, koho znám. Mohlo se jednat o jednorázovou záležitost? Neměl by raději navštívit psychiatra? Ve vztahové rovině jsme teď spokojeni, finančně se nám zatím daří, ale dlouhodobe se potýkame s vysokou úrovní stresu z důvodu všech těch opatření a obav o budoucnost, mohlo to hrát roli? Je to u extáze běžné? Vždyť přece po ní lidé zažívají pocity blaha a lásky. Nehodlám si tento zážitek jen tak zopakovat nicméně pro příště, je něco, co v takové situaci můžu udělat? Pokusit se třeba podat Xanax nebo Rivotril? Děkuji za reakci, tento zážitek se mnou docela otřásl a ráda bych se to pokusila vstřebat a pochopit.

Odpověděl: Amrit Sen
Bububu, zdravím Vás,
díky za důvěru, chápu Vaše důvodné obavy, jsou na místě. Takto na dálku, odpusťte nedokážeme my, ani nikdo jiný, co, ani proč se vlastně stalo, je však nabíledni, neblahá zkušenost že s užitím zmíněné tablety souvisí.
Každý člověk je jedinečný originál a drogy na něj mohou působit a účinkovat, navíc v různých situacích při nejrůznějších oikolnostech, různě, stejně, jako se mohou dopady a následky jejich užívání u jednotlivců lišit.
Ano, mohlo jít o toxickou psychózu, navíc není nijak jisté, jakou drogu, nebo směs dalších, často velmi nebezpečných látek, které kromě MDMA tablety Extáze nezřídka obsahují, jste vlastně vlatně užili. Možné je i to, že už předchozí užívání psychostimulantů s halucinogenními účinky, Vašemu partnerovi nastartovalo, nebo prohloubilo psychickou poruchu, která se doposud nemusela projevit, případně rozvinout psychické onemocnění, ke kterému mohl přítel mít z nejrůznějších důvodů předpoklady.
I když bylo jeho užívání dosud podobných projevů prosto, znamená to, že od nynějška se podobná příhoda může projevit kdykoli po užití psychostimulantů, ale i halucinogenů a THC, a to i v minimálním množství při maximální čistotě. Když to shrnu, přemýšlet, jaké léky si připravit, kdyby se měla zkušenost po užití drogy opatovat, je zcela zavádějící. Partner by se měl drogám navždy obloukem vyhnout, v opačném případě existuje riziko, že se bude situace opakovat, v horším případě, že se nadobro zblázní.
Pokud by se partnerovi, nebo Vám, nedařilo přes vynaložené úsilí drog se vzdát, doporučuji vyhledat podporu a pomoc a o situaci promluvit bezplatně, nezávazně, lze i anonymně, se zkušenými odborníky, na které Vám, projevíte li zájem a napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rád obratem pošlu.
Rozumím tomu tak, opravte mne, prosím, jestli se pletu, že Vás partner kromě verbálních ataků i fyzicky napadl. Věřím, že může být hodný člověk a dobrý otec, tato skutečnost však zaslouží bít na polach, příště se může stát cokoli a nemusí jít vrátit zpátky.
S velkou pravděpodobností by měl být partner nejpozději, pokud se vyhne všem psychotropním látkám, alkohol nevyjímaje a odpočine si, v horizontu dní v pořádku. Pokud se ani tehdy nebude cítit v kondici, měl by partner vyhledat lékařskou pomoc, nejlépe psychiatra - adiktologa, který bývá součástí týmů některých zařízení a služeb pro uživatele návykových látek.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Přeji Vám i partnerovi vše dobré,
buďte na sebe opatrní, Amrit Sen.