Zvláštní představa o duchovnosti
K.P.
Náš bratr požívá trávu, tedy nekouří, ale vaří si ji. Protože je členem SCC (Sri Chinmoy Meditation Center of Super Charged Universal Guru Joga) a donedávna jsme si mysleli, že tato organizace má jen tu nejlepší pověst (je známo, že Sri Chinmoy, tedy Guru, je navržen bývalým panem presidentem V.Havlem a politikem Tigridem na řád bílého Lva a mezi žáky SCC se prý počítal i rekordman Změlík, mezi příznivce prý patřila Matka Tereza a patří současný papež a také americký president a někteří guvernéři) nikoho by dříve ani nenapadlo ho z toho podezírat. Své občasné nálady sváděl na boj se zlými silami, tedy lidské nedokonalosti, a většinou se ůporně snažil být vysmátý a nad věcí. Věřili jsme, že snad má nějaké trable s svým stáváním se lepším člověkem nebo tak něco. Jednou jsme ale neštastnou náhodou našli v konvici na jeho stole zapomenutou "trávu". Podezírali jsme známé, ale pak jsme bratra přistihli když si přinesl sáček s sušenou "trávou" a začal si ji chystat. On sám tvrdí, že je tak vysoce duchovní (a Činmojovi žáci mu přizvukují, zřejmě má v Centru nějaký významný post, odmítá se o SCC bavit,oduševnělé ticho prý je nejlepší odpovědí na všechny otázky o smyslu SCC)že na něj drogy a vůbec tento svět nedokonalosti nemají vliv a prý není závislý vůbec na ničem. Nevíme, jak dlouho se to s ním už táhne a máme obavy,k čemu takové "užívání" může v budoucnu vést. Už nám vyhrožoval nenávistným opuštěním rodiny, což znamená že bude před námi "varovat celý svět aspirace" nebo takovými nesmysly jako soudní žalobou pro šikanu ze strany rodičů a sourozenců, SCC prý na něj má větší právo než kdokoliv jiný a on nesmí být bržděn nevědomostí na cestě k "SUPREME REALISATION" A už prý, jako dospělý, má právo na vlastní život a my jsme jen nevědomí pokrytci co ho chtějí uchvátit. Prosíme Vás, je stím ještě možné něco dělat nebo už to znamená že jsme bratra "ztratili"? Je sice dospělý, ale snad jeho samostatný život nemusí nutně znamenat,že se jednou bude někde povalovat po Wilsoňáku,nebo někde pod lavečkou v parku (jako se to kdysi stalo jeho spolužákovi, který dnes ve svých třiceti vypadá, díky fetování, na šedesát a neumí se ani představit), nebo že se stane postiženým, práce ani rodinného života neschopným , kterého budeme ve vlastním bytě živit a sledovat jak nám umírá před očima? Promiňte, mám z feťáků už od mládí hrůzu, bez ohledu na nádherné vzletné řeči bývalého pana presidenta V. Havla o svobodě osobnosti a právu na požitky ve svobodné společnosti, a zbytek mé rodiny asi taky není takovou perspektivou nadšený, i kdyžby to měl být snad průvdní jev vyspělé demokracie. Prosím Vás, jak z toho ven? Snažte se mi nějak citlivě odpovědět,přece jen se mi nechce věřit, že by to mohl být výsledek mé výchovy k zodpovědnosti, jak mě naznačila jedna paní psycholožka, na kterou jsem se s daným problémem obrátila, známá svými tezemi o "demokratické výchově" a lidech postižených totaliou, kteří prý nejsou zvyklí tolerovat. Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, rozhodně si nemyslím, že to co píšete, by byl nějaký projev netolerance. Každý máme své limity, co jsme ještě u svých bližních schopni snášet, a nemyslím si, že Vaše soužití s někým, kdo je silně ovlivněn sektou, by zrovna vypovídalo o malých limitech... Chápu, že máte strach z toho, že Váš bratr propadne drogám, jen mě trochu překvapuje, že Vás spíš neděsí řeči o nadřazenosti, "supreme realisation", soudech, které na Vás pošle apod. Mám z toho totiž trochu pocit, že to nemá až tak příčinu v drogách, ale spíš přímo v příslušnosti k dané sektě. Ta je sice známá tím, jak ji všichni prý podporují, ale také tím, že to tvrdí většinou ona sama a ne ti podporující. Asi by ve mě toto společenství nevyvolávalo velkou důvěru a už jen to, že je označováno za sektu, vypovídá o mnohém. Myslím, že to je problém, se kterým je hlavně třeba pracovat, drogy budou pravděpodobně až podružná záležitost, aspoň mi to vyznívá tak, že se k nim dostal přes sektu, nebo ne? Poslední dobou se dotazy na tuto sektu množí, některé jsou i ve starších dotazech (ze září) na naší poradně. Nerada bych ale ignorovala problém drog, pokud máte pocit, že je to ten hlavní, a že jinak Vám chování Vašeho bratra nevadí, napište a můžeme se bavit o tom... Ještě jen k těm změnám nálady a k tomu, jestli všechno tohle znamená, že jste bratra ztratili...myslím, že změny nálady jsou typické nejen pro uživatele drog (i když pro uživatele marihuany až tak moc ne, to by musel být skutečně hodně silným uživatelem), tak právě pro příslušníky sekt, zejména pokud se s ní hodně sžijí. A nemyslím si, že byste bratra ztratili, ale dokud bude pod tak silným vlivem jiných, bude těžké pohnout s jeho postoji a chováním. Napište, jak se na to díváte, možná vidím problém tam, kde není...