Z jakého důvodu mají lidé odléčení ze závislosti na heroinu často problémy s nadužívíním alkoholu? Jaký je vztah těchto dvou drog? Co je to, co je spojuje?

Odpověděl: Martin Hulík
To je poměrně složitý problém. Pokud byste chtěl odpovědět z farmakologického hlediska (protože taková souvislost mezi závislostí na heroinu a alkoholu existuje), doporučuji obrátit se na psychiatra se zkušeností s AT problematikou, např. dr. Jakuba Minaříka, tel. 220 803 130 - Denní stacionář SANANIM. Bývalí uživatelé drog (typicky heroinu, ale často i pervitinu a jiných drog) mají někdy sklon k nadměrnému pití. Někdy alkohol používají jako pomůcku při odabstinování (vysadí heroin a odvykací stav si mírní alkoholem). To ale obvykle vede zpět k heroinu nebo k masivnímu pití a rychlé výměně jedné závislosti za druhou. Závislost na alkoholu pak přijde rychleji a spolehlivěji, než u člověka, který nebyl závislý na drogách. Dalších důvodů k pití alkoholu může být mnoho. Bývalý heroinista např. dospěl do situace, kdy je další braní heroinu neúnosné - z finančních, sociálních a zdravotních důvodů. Pokud ale nezmění životní styl a skutečně nechce abstinovat, sahá často k alkoholu jako ke "kompromisu" mezi úplnou abstinencí a fetováním. To často opět přerůstá do závislosti na alkoholu (s podobnými důsledky jako braní heroinu), někdy je jen otázkou času, kdy se vrátí k heroinu. Pokud je někdo na heroinu závislý, měl by podstoupit léčbu a potom být v kontaktu s některým doléčovacím programem. To mimo jiné znamená dostatečně dlouhou dobu abstinovat od drog a alkoholu. Objeví-li se v drogové kariéře závislost na alkoholu, měl by abstinovat trvale i od alkoholu. Ale i když bývalý uživatel drog nikdy s alkoholem potíže neměl, je třeba dát si pauzu od všech návykových látek do doby, než bude zcela stabilizovaný v novém životě bez drog (práce, bydlení, smysluplně využitý volný čas, kvalitní vztahy, celková životní spokojenost). V opačném případě to opět vede k závislosti na alkoholu anebo zpět k drogám. Ještě je třeba dodat, že zdaleka ne všichni klienti po léčbě z drogové závislosti chtějí celý život úplně abstinovat i od alkoholu. Za určitých podmínek se někteří mohou vrátit k socializovanému pití (asi jako většina ne-závislé populace v ČR). Je to ale vždy s rizikem, které je třeba individuálně zvažovat.