Dcera na drogách
Aneta
Dobrý den,
Byla tehdy v 7. Tride kdyz jsem zacala citit v byte "travu" a cigarety. Dcera mi vzdycky neprijemne odsekla a kdyz jsem v dobe kdy ji bylo neco pred 14 rokem jsem zacala citit z jejiho obleceni redidla,ale to oduvodnovala ruznymi zpusoby. Ale ja byla tak blbá, ze jsem ji historky verila. Kdyz byla v 8. Tride skoro prestala chodit do skoly a znamy i pribuzni mi rikali ze videli moji dceru se tahat s mistnima fetakama. Byla neprijemna a ja neco tusila,ale ona vzdy dokazala najit neco cemu jsem uverila. V tu dobu prestala chodit domu a nekolikrat kdyz jsem se ptala proc mi nezveda telefon nebo proc ho vubec nema bylo ze ho ztratila nebo nekde zapomela. Kdyz to opakovala po 3 zacala jsem neco tusit. Vlastne kdyz ji bylo 15 uz s námi nebyla ani na Vánoce a všude se nám vyhýbala. Kdyz se mi podarilo ji dostat domu nebo ji dokonce privezla policie - pozdeji to bylo casteji a casteji. Vetsinou za nejaky neporadek v opilosti. Trva vzdy do dvou hodin na to zase utekla. Jednou se dostala do nemocnice kvuli omdleni a z testu se zjistilo,ze mela v moči THC a pervitin plus stopove mnozstvi este dalsich latek - nevyznám se v tom,omlouvam se. Stale jsem slychala veci jako,ze ji videli tam a tam v tom a tom stavu. Kdyz jsem ji kolikrat chytila za ruku, vyjekla a kdyz jsem ji strhla rukáv mela ruce prošpikované vpichy. Vzdy se jen pohádala a utekla. Kdyz ji soud umistil do ustavu,byla 3 mesice uplne cista a tak sem si myslela,ze je po vsem a kdyz po 3 mesicich byla pustena na vikrnd domu,zjistila jsem ze kdyz mi oznamila ze jde na prochazku jde ve skutecnosti chlastat a zase se chytla urcitych lidi. Vlastne dalsi tydeni propustka vypadala tak,ze doma vubec nebyla a kdyz posledni den propustky se vratila domu - bylo jasne,ze hulila. Kdyz padl rozsudek o ustavni vychove,utekla mi z propustky a ja se bojim,ze zase bere. Nebo spise vim,ze bere. Ani nevim kde je a s tim ze uz predtim nemela problem se klidne dva tri mesice vubec doma neobjevit. Cestovala po vsech moznych mestech a nikdo ani nevi kde ji hledat. Myslim,ze v tom lítá zase ne plno. Pri uklizeni jejiho pokoje po posledni propustce jsem za skrini nasla injekci ...je este nejaka moznost?

Odpověděl: Amrit Sen
Aneto, zdravím Vás,
díky za důvěru. Jak se říká, naděje umírá poslední a šanci zachránit se má každý, pokud o to stojí. Nejsme tu od toho, abychom komukoli cokoli vyčítali, co jsem psal, platí i pro Vás.
Mám na mysli, že jen těžko může člověk pomoci někomu dalšímu, pokud nedokáže pomoci sobě, ve vztahu k dceři užívající drogy, nejspíš závislé, to platí dvojnásob.
Tuším, opravte mne, jestli se pletu, že jste už měla příležitost mluvit s odborníky a specialisty na drogovou a rodinnou problematiku, nevím, jestli, ani jak případná spolupráce probíhala, jestli jste si jejich doporučení vzala k srdci, nebo jste se zapojila/i (nepíšete, jestli žijete s manželem, partnerem, z kontextu odhaduji, že jste sama) do nějaké formy terapeutického vztahu. Ať tak, či tak, jeví se, že to nestačilo.
Doporučuji Vám tedy rozhodně začít tím, že vyhledáte odbornou podporu a pomoc především pro sebe, v opačném případě riskujete, že Vám, jako rodiči, definitivně ujede vlak.
Znamená to zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo obdobného zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další bezplatné služby rodičům a blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky, není nad osobní pohovor...
Nečekejte, že jeden rozhovor všechno vyřeší, měla byste si po podrobnějším seznámení se situací, sjednat průběžnější, nejlépe pravidelné schůzky, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jak jednat v situacích, které přinese nejbližší čas, také, jak v náročné situaci "ošetřit" sebe v naději, že dokážete podpořit motivaci dcery k pozitivním změnám a případné léčbě, například v terapeutické komunitě Karlov..., to už ale velmi předbíhám.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované, bezplatné poradny:
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Podrobnější informace o zařízení, poskytovaných službách a o tom, jak pracuje:
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/stimulacni-drogy-historie.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/tekave-latky.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
Další možností je volat na Poradenskou linku Kontaktního centra SANANIM, každý všední den, mezi 13 a 17 hodinou: +420 602 666 415
Přeji Vám i dceři vše dobré, kdykoli napište, jsme tu pro Vás.
Amrit Sen