Nadměrné užívání marihuany
Vitek04
Dobrý den, je mi 15 a jak se uzavřeli střední školy a dostal jsem zákaz chodit ven kvůli virusu, začal jsem hulit marihuanu, protože jsem se strašně nudil a nevěděl co dělat. Začalo se mi to líbit a už ji kouřím asi 3 týdny, zhoršila se mi paměť a schopnost si vybavovat informace, kvalita spánku a chuť na sex. Prosím jde to nějak spravit? A u některých dlouhodobých uživatelů jsme viděl demotivaci, jak kdyby byli uplne bez života, nic se jim nechtělo a nic je nebavilo. Zajímalo by mne, jestli tito lidé, které postihl demotivacni syndrom jestli se jim motivace a radost časem vrátí po abstinenci a zdravém životním stylu nebo to mají na trvalo. Děkuji přeji příjemný den.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Vítku,
všechny příznaky, které popisujete, se nejspíše zlepší velmi krátce po té, co marihuanu vysadíte. Přeci jenom mne ale překvapuje, s jakou rychlostí (po třech týdnech užívání), jste si příznaků všiml. Většinou se s takovou rychlostí nedostavují. Napadá mne proto, jestli se tak trochu netočíte v kruhu, kdy sám sebe pozorujete a sledujete, co se s vámi děje, a následně vám pak připadá, že došlo, k nějakým zásadním změnám. Všiml si někdo z vašeho okolí nějakých změn? Na základě čeho se domníváte, že se vám zhoršila paměť a schopnost si vybavit informace? Jak často užíváte a co a kolik?
Máte pravdu, že čím déle člověk užívá a čím dříve s pravidelným užíváním začne, tím závažnější má na jeho život užívání marihuany dopady. Vždy je to tedy o míře, frekvenci, kvalitě marihuany, ale také citlivosti období, ve kterém užívá, předpokladech pro rozvoj psychických problémů apod. Amotivační syndrom je skutečně u některých uživatelů zaznamenán, stejně tak dochází při dlouhodobém a intenzivním užívání ke změnám osobnosti.
Po delší době od vysazení a při doplnění terapií zpravidla dochází ke zlepšení zejména v oblasti kognitivních funkcí, nejspíše i v oblasti motivace, ale pokud jde o změny osobnosti, je třeba dlouhodobější práce sám na sobě. Ta chce jistě i velkou míru vytrvalosti a odhodlání, což se zrovna se stavem demotivace nepotkává.
Vy jste velmi mladý, v rizikovém období velkých hormonálních výkyvů, růstu a změn a zráním, proto je pro vás užívání v řadě ohledech rizikovější. Na stranu druhou ale máte také velkou šanci po vysazení zaznamenat rychle zlepšení.
Pokud bych mohla cokoli doporučit, pak přestat s užívám marihuany a pokusit se současnou situaci využít pro sebe, pustit se do něčeho nového, hledat, co vás baví. Co vy na to? Dává vám to smysl?
S pozdravem a přáním pěkného dne,
Gabriela Minařík.