Marihuana, bad trip, úzkost
Mindy
Dobrý den, jsem divka 21 let. Od 17 do 19 jsem byla pravidelny uživatel marihuany - tak 2-3x do týdne. Ale posledni dva roky hulím už každý den několikrát. Během toho byly i několika měsíční přestávky nebo jsem měla třeba 2x týdně, ale už se u mě vybudovala značná tolerance. K tomu mám dva dotazy. Asi před 9 měsíci jsem měla silnejsi davku LSD, pak už mě to nebavilo a po 5 hodinách si na to zahulila a přišel bad trip. To samozřejmě byla katastrofa, všechny moje smysly klamaly. Nepoznala jsem světlo a tmu a viděla jen ornamenty, točící se tvary, hlavy a každá myšlenka se mi nelidsky zhnusila... Od té doby je mi občas nepříjemné koukat do očí příteli nebo si na to vzpomenout a vidět hlavu přítele z trochu jiného uhlu, protože mi to připomene tu chvíli a když jsem u toho zhulená začne mi být nepříjemně, to se mi celkově děje u různých zrakových klamů, divných uhlů nebo točících se barevných tvarů. Někdy špatný pocit získám i jen z některých slov na které jsem myslela nebo říkala během bad tripu. S časem se tyhle flashbacky vyrazně zlepšují. ALe už to nikdy není stejný když hulím a pořád mám trochu strach ne pořád, ale stačí mi si něco vybavit. Tyhle stavy ale nemám vždycky jen zhulená. Velmi nepříjemně mi taky bývá při usínání, občas i během dne. Přijde mi, že mívám mžitky před očima nebo takové stíny občas a napadají mě od té doby myšlenky občas takové, jako bych je ani nevymyslela já. Prostě neobvyklé a je to hromada blbostí. A ne jako by je vymyslel někdo jiný, spíš bych to popsala, že si přijdu prostě najednou dementnější a víc přemýšlím nad naprosto nereálnýma věcma. Přijde mi, že část mě prostě naprosto všechno zpochyňuje. Úplně všechno mi najednou je nějakým způsobem relevantní. A napadá mě třeba i blbosti jako proč je bota červená - třeba není červená, jen ji tak vnímám já. A jde spíš o to, že se mi to děje několikrát denně. I když moc dobře vím, že je to blbost, můj mozek mi přijde, že to nadhodí a chce abych třeba z 1% tomu dala aspoň šanci, že to může být jinak a že vlastně svět a celkově bytí je dost random a kvantová fyzika, další dimenze atd.... Od té doby se celkově v existenciálních otázkách ztrácím. Jak se jich zbavit nebo je omezit a dostat se z toho ven? Prostě ráda bych zas docela v pokldiu žila a ne zpochybnovala a polemizovala nad realitou. S marihuanou mam lepší stavy, když nehulím bongy, ale jen jointy. Občas si totiž sama sobě vyčítám, jak jsem mimo, když jsem zhulená nebo mám strach ze sebe, že ne všechno ovládám.. Těchto pocitů bych se ráda zbavila a byla zase v pohodě. Prostě už mám strach být moc. Poslední měsíce zažívám úzkost když bych se neměla ovládat - přehulila se a úzkosti ze světa, bytí, reality, vesmíru.. Jinak žádné další látky nepožívám. Měla jsem za život asi 4 tripy a 7 koulí, ale jinak jen marihuana. Vím, že omezení by pomohlo, je to tak nějak v plánu, ale jak toho máte dost doma, tak proč si nedat že... Ale i když jsem nehulila po tom tripu asi 3 měsíce, nezměnilo se to. Teď mi přijde, že je to docela stabilní, ale s časem se cítím v tom víc ztracená. Jednou jsem asi i zažila panickou ataku, dvakrát. Bylo mi najednou hrozně, skoro jsem nemluvila, chtělo se mi zvracet, dejchala jsem zrychlene a musela pryč z čajovny domů a bylo mi hrozně nepříjemně, ale bez příčiny a bez vlivu n. látek. + Chci se zeptat jaké má marihuana negativní účinky při dlouhodobém úžívání co se týče psychické i fyzické stránky?
Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Mindy,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Předně bych chtěla ocenit, jak výstižně jste dokázala stav své mysli popsat. Konzultovala jsem ho právě na základě vašeho popisu s psychiatrem a ten by tento stav připodobnil k něčemu, co se v psychiatrii označuje jako Wahnstimmung - bludná patická nálada. Hodně zjednodušeně jde o poruchu myšlení, kdy se člověk cítí divně, věci jsou nějaké divné, okolí je nějaké divné, člověk se cítí emočně neukotveně, má pocit, že je něco špatně. Jelikož u vás tyto stavy přetrvávají, resp. objevují se několikrát za den, i po devíti měsících od badtripu, bylo by nejrozumnější vyhledat psychiatra. Ten by s vámi probral podrobnosti, diagnostikoval by vážnost potíží a hledal společně s vámi řešení. Víte, kde takovou pomoc hledat?
V neposlední řadě by skutečně bylo lepší ve vašem stavu hulení zcela vysadit, nebo alespoň výrazně omezit. Jestli je to tak, že vás zásoby lákají, nedalo by se jich nějak zbavit, než se stále pokoušet?
Budu ráda, když se ozvete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila a zda vám dává doporučení návštěvy psychiatra smysl.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.