Antidepresiva
Michal
Dobrý den,
zajímalo by mne jak je možné , že jedny antidepresiva na jednoho člověka fungují a na druhého ne ? Chápu , že je člověk individuální a "originál " , ale pokud se jedná například o skupinu antidepresiv SSRI neměly by fungovat na všechny ( z fyziologického hlediska má přeci každý člověk stejné funkce mozku nebo se pletu)? A důvod , že člověk cítí nevolnost a je mu zle x týdnů , proč tomu tak je ? Není to spíš signál těla , že se brání cizím - chemickým látkám ? Děkuji a hezký den Michal :)

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
přesně jak píšete, každý jedinec je individuální a stejně tak by měla být individuální jeho terapie. Psychofarmakologie je o to více problematická, protože se lze jen velmi obtížně, resp. velmi nákladně zjistit, např. která z drah je postižena (resp. na který neurotransmiter mířit). V případě depresivních onemocnění víme, že jedním z nejdůležitějších neurotransmiterů je serotonin. Logicky tedy léčiva první volby jsou SSRI. Pokud tyto antidepresiva nezabírají, je možný přechod na  léčiva druhé linie, která např. ovlivňují více neurotransmiterů najednou. Podobně je tomu i v jiných skupinách léčiv.
Obdobné je tomu i v případě nežádoucích účinků. Někdo je k nežádoucím účinkům citlivější a je nutné pečlivě vybírat dávku a léčivo, někdo ani na vysokých dávkách vůbec nežádoucí účinky nepociťuje.
Stačí to takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec