Jen se chci poradit (svěřit)
Bílý Lotos
Před necelými 4 roky jsem začal užívat trávu EXTÁZI MDA a pozdějš i pervitin pak do toho i prášky typu Tramal,Diazepam zkrátka vše co dalo někdy i alkohol všechno co dávalo stav(z extází sem to přeháněněl nejvíc jen sem ležel přejetej na louce z kamarádama).Pak nastaly logicky ty špatné věci konkrétně u mě paranoia a úzkosti šel sem na léčení se závislosti na pervitinu a práškach opiaty a diazepam vydržel sem tam 10 dní pak sem přestal brát všechno jenže pak nastalo teprve to nejhorší extrémní úzkosti a deberese myšlenky na sebevraždu byl sem i párkrát na komunitě v sananimu byl my předepsaný tisercin a atarax na úzkosti a na spaní jenže tak úplně nezabírály jakž takž byl my nabízen stacionář nešel sem tam úzkosti byl strašně velké nemohl sem mezi lidi nešlo to byl jen doma a snažil se léčit úzkosti moc to nešlo začal pít slabý i tvrdí alkohol a MDA,hypnogen na spaní a ještě zas diazepam který sem si několikrát i píchnul ampule do žíly i do svalů a teď už nepiju ani neberu MDA nechci ani moc.teď nově beru pregabalin (lyrica) a diazepam furt.Pomáhají my hodně už můžu mezi lidi ale problém je v tom že sem furt stejně takový nervózní úzkostlivý atd a mám čím dál větší chuť se uvolňovat už vůbec ani nemám chuť na drogy typu amfetaminy. Je my vše jaksi jendo deprese zas přišly mám chuť si vzít Heroin já nevím no ani se nějak nebojím smrti každý den myslím na to že si drogy nemusím vyhledávat oni přijdou vždy za mnou mě přijde. Asi my chybí prvá láska ale bohužel starý zlozvyk mám furt že je něco co přijde hned do těla a problémy sou pryč. Omlouvám se za dlouhý dotaz chtěl sem jen svěřit či poradit.

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravíme Vás,
z Vašeho popisu je zřejmé, že za sebou máte poměrně bohaté a pestré zkušenosti v oblasti užívání návykových látek. Ve své několikaleté drogové anamnéze uvádíte užívání marihuany, MDMA, MDA, pervitinu, léků ze skupiny opioidů a benzodiazepinů, alkohol a další. Zpočátku Vám vše přinášelo převážně pozitivní účiny - "dávalo Vám to stav", jak sám píšete. Postupem času jste však začal poznávat i tu odvrácenou stranu dlouhodobého a pravidelného užívání psychoaktivních látek. Dostavila se paranoia, úzkosti, deprese, sebevražedné myšlenky.
Svou situaci jste se nejprve pokusil nějak konstruktivně řešit a vyhledal jste odbornou pomoc, konkrétně v Sananimu. Začal jste docházet na terapie a užívat léky bez návykového potenciálu. Léky a léčba celkově však u Vás nezafungovaly dost na to, abyste měl kapacitu k nástupu do střednědobé léčby v denním stacionáři v Sananimu. Proto jste se poté opět vydal cestou zneužívání všemožných drog. Aktuálně jste užívání drog omezil a opět užíváte léky z oblasti psychofarmak, které Vám nyní lépe zabírají, dokonce se Vám daří více vycházet mezi lidi. Částečně však u Vás psychické problémy přetrvávají a ztěžují Vám každodenní život, běžné fungování a komunikaci s lidmi. Přestože touha po drogách u Vás oproti dřívějšku téměř vyhasla, vyhasíná ve Vás takéchuť do života, žijete na pomezí letargie, apatie a pasivity. Spíše přežíváte, než že byste naplno žil.
Z našeho pohledu jste za poslední roky ušel kus cesty. Během let jste poznal, že drogy nejsou jen radost a slast, ale později i utrpení a past. Na vlastní kůži jste si vyzkoušel, jakou paseku dokáže užívání drog způsobit v lidské psychice, jaké negativní dopady mohou následně drogy mít na všechny oblasti života. Máte vlastní zkušenost. Sám jste si prošel tuto cestu a nyní jste na rozcestí a nevíte kam dál.
Je dobře, že jste napsal. Z toho, co píšete, je cítit volání po změně. Sám víte, že drogy problémy ve skutečnosti neřeší, ale pouze na chvílí způsobují, ža ne problémy zapomeneme. Tím, že umožňují problémy neřešit, je naopak ve výsledku zhoršují.
Co byste v tuto chvíli nejvíce potřeboval? Chcete opět kontaktovat kolegy z Denního stacionáře Sananim? Chcete začít léčbu někde jinde? Uvažujete o pobytové léčbě nebo je Vám aktuálně bližší představa zkusit to alespoň zpočátku ambulantně? Co se Vám kolem toho honí hlavou?
Věřte, že Vaše situace má řešení a že jsou tu lidé ochotní Vám pomoci najít cestu ven.
S pozdravem
Jiří Tupý