Pervitín a pamäť
Siska
Pervitín som prvý krát okúsila 2 roky dozadu, brala som ho mesiac a potom som prestala na 8mesiacov, prešla som si ťažkým rozchodom tak som sa k nemu nejak znova dostala a užívala som ho mesiac a pól .. Nakoniec som sa ho vzdala znova ale mám pocit ako by mi len toto krátke užívanie narušilo procesy v hlave. Sledujem na sebe že sa neviem dôsledne sústrediť na veci keď mi niekto niečo hovorí, nepamätám si veľmi veľa veci z tohto roka, celkovo moja pamäť sa narušila. Ako keby som prespala dobu. Už mesiac som čistá a nemienim sa k tomu vrátiť. Je toto len dočasný stav a dá sa napraviť?alebo to na mne mohlo zanechať už stále následky? Ďakujem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Siska,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou píšete. Bohužel vám však na vaši otázku nedokážu odpovědět. Pervitin je neurotoxický a má tedy vliv na nervový systém. Pokud se vám zhoršila za poslední dobu paměť a soustředěnost, může to být následek užívání. Stejně tak jste ale možná více úzkostná, sledujete se, zaměřujete se právě na pozornost a paměť a více si všímáte potíží. Nebo je prostě vyvolává právě ona úzkost. Napadá mě, že i stres z rozchodu s vámi mohl hodně zamávat, pořádně jste si neodžila, protože jste ho přebyla užíváním pervitinu ... třeba na vás v určitém smyslu doléhá teď. Ale to už se pouštím do hodně velkých spekulací. Jednoduše - bez pořádného vyšetření, ideálně u psychiatra-adiktologa, těžko říct. Stejně tak obtížně se předpovídá, co bude dál. Určitě by vám v tuto chvíli mohlo pomoci začít paměť i pozornost trénovat (existují k tomu různé metody, příručky, aplikace), můžete začít užívat piracetam a Magne B6, nastavit si pravidelný režim a dost pohybu, mít nějaké koníčky, stýkat se s přáteli, dělat to, co vám dělá dobře. A určitě není od věci zajít k tomu psychiatrovi i z toho důvodu, že byste měla někoho, s kým můžete o všem narovinu a bez odsuzování mluvit. Co vy na to?
V každém větším městě jsou postupně zřizovány adiktologické ambulance, na které se můžete obrátit. Nebo napište, která větší města máte dostupná, pošlu kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.