Pomoc partnerovi a sobe
Hana
Dobrý den,
Můj dotaz se týká mého teď již expartnera. Je uživatelem pervitinu již přes 10let, v minulosti vyzkoušel již několik komunit a terapii a proto na ně zanevřel a nevěří jim, že by mohli s čímkoli pomocí. V minulosti byl roky či měsíce čistý (tedy v souvislosti s pervitinem, jiné látky rekreačně mu nedělali problém). Ale dokázal žít normální hezký život. V posledním roce to jde s ním hluboce z kopce. Požádal mě o pomoc jako tehdejší partnerku, já jako zamilovaná jsem souhlasila a věřila, ale ukázalo se že všechny pravidla které on nastavil porušil při první příležitosti, poté když se po týdnu jízdy probral zas byl u mě a plakal, že to dělat nechce. Tento scénář se opakoval několikrát znovu s různými obnovami ale bohužel se vše vždy vrátilo ještě v horší podobě. Nemůžu říct, že bych něco tolerovala, ale z jeho úhlu pohledu, jsem byla vždy po ruce, byť třeba jen telefonicky. Nejde mi udělat zásadní krok a tím je odstřihnutí ho že života, pokaždé když se chce znovu snažit s prestanim a já mám být součástí tak nedokážu říct ne, nemohla bych se smířit s tím, že teď to třeba vyjde, že teď to myslí vážně ( a nějak věřím, že to myslí vážně pokaždé). A už vůbec si nedokážu představit že člověka kterého mám rada odmítnu a byl by to náš poslední rozhovor, protože bohužel mám pocit, že je to otázka pár let a tenhle jeho život skončí špatně. Zajímalo by mě jestli se mám léčit já nebo on, protože u něj je diagnóza jasná,ale na svém chování vidím také jisté patologie, které podle mě ubližují ve finále nám oboum. Jak tento kruh prerusit? Děkuji za odpověď
Hana

Odpověděl: Amrit Sen
Hano, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši náročnou situaci a z mého pohledu tím, kdo v tomto čase potřebuje pomoc a podporu, jste především Vy.
Bývalý partner, jak sama píšete, o pomoc, kromě ubytovacího a možná dalšího servisu nestojí, takže tím, že mu ho umožňujete využívat, jen podporujete jeho setrvávání v užívání, propad do ještě hlubší závislosti a bráníte, aby pocítil odpovědnost a dopady svých činů a rozhodnutí.
Těžko pomáhat někomu dalšímu, nedokážete li pomoci sobě, ve vztahu k závislému expartnerovi to platí dvojnásob. Víceméně doprovolně jste se tedy dostala do pasti závislostního vztahu, bludného kruhu, ze kterého se Vám nedaří vystoupit, a dostala se do rizika, že rezignujete na svůj vlastní život, budete žít život jiného, se všemi dalšími neblahými dopady a okolnostmi, které k závislostnímu vztahu patří, jako například i to, že se trápíte, nebo budete trápit více, než expartner, aniž byste návykové látky užívala.
S příběhy žen, podobnými Vašemu, se setkáváme poměrně často, že se Vám nedaří odstřihnout, není nijak vzácné.
Doporučuji Vám tedy vyhledat odbornou podporu a pomoc především pro sebe. Znamená to zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další bezplatné služby blízkým uživatelů návykových látek, nesejde na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo jinou obdobnou službu a domluvíte si termín schůzky, není nad osobní pohovor.
Při něm, po bližším seznámení se situací Vám zkušený odborník/ce, doporučí konkrétní kroky, jak situaci řešit, co užitečného můžete především pro sebe podniknout a jakých chyb se vyvarovat.
Uleví se Vám, dosednete na zem a budete pevnější v kramflecích, konzultace může proběhnout i zcela anonymně.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované služby:
Poradna pro rodiče, partnery a blízké SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Není na co čekat, jednejte, než Vás vztah, na kterém participujete, semele. Máte stejně jako každá žena, nárok na vztah důstojný vztah a spokojený život.
Přeji Vám vše dobré,
Amrit Sen.