Moznost zloutenky
Katka
Dobry den,pokud by zubarka nepouzila rukavice a nevydesinfikovala si ruce po predchozim pacientovi,je moznost v pripade infikovani predsle osoby zloutenkou? A druhy dotaz: pokud me pri manikure manikerka strihne do krve,je mozne takto chytit zloutenku za stejnych predpokladu jako u zubare? Dekujimoc za odpoved

Odpověděl: Amrit Sen
Katko, zdravím Vás, díky za důvěru.
Je fajn, že máte starost o Vaše zdraví. Momentálně je sice snažší nakazit se coronavirem, záleží však na tom, o jaký typ žloutenky by mělo jít.
Nejrozšířenější žloutenkou typu A, které se někdy říká "nemoc špinavých rukou", se může člověk skutečně infikovat pouhým dotykem, pokud není důsledný v dodržování základních hygienických pravidel.
Nakazit se žloutenkou tybu B může být o něco obtížnější, přenáší se krví a tělními sekrety, tedy například i pohlavním stykem.
Žloutenka typu C se přenáší krví, pohlavním stykem vzácně, při rizikovějších sexuálních praktikách.
Píšete na drogovou poradnu, předpokládám tedy, že máte nejspíš s užíváním drog nějakou zkušenost.
Ze všech zmíněných typů žloutenky se lze uzdravit, další se může odvíjet od včasné léčby, dodržování léčebného režimu a zdravé životosprávy.
Více zde:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
https://www.ockovacicentrum.cz/cz/zloutenka-typu-ab
Pokud máte podežření, nebo obavu z toho, že jste se mohla nakazit a spadáte do cílové skupiny, můžete se nechat zdarma otestovat v některém z kontaktních center pro uživale návykových látek, nebo pracovníky spádového terénního programu.
Nejspolehlivější metodou je laboratorní test, na který Vás může s doporučením poslat Váš praktický lékař, nebo i bez doporučení na hepatologii v pražském IKEM, kam je moudré nejdříve zavolat, nebo bez objednání i telefonátu v pražském Remedis. Testy jsou hrazeny ze zdravotního pojištění.
Kontakty:
https://www.ikem.cz/cs/
http://www.remedis.cz/
Jak vyhledat podle oblasti a typu zařízení spojení na kontaktní centra, terénní programy a zařízení poskytující léčbu žloutenky, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Stačí takto?
Přeji Vám vše dobré, pevné zdraví,
Amrit Sen.