Kde?
Béďa
Dobrý den. Žádám prosim o informaci kde hledat pomoc pro syna, který bere drogy a zaroveň i pro mè, protože jsem z toho zcela na dně.
Děkuju. Bedřiška xxxxxxxxx

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravíme Vás Bedřiško.
Je dobře, že jste napsala a nezůstáváte na své starosti sama. Na úvod jen poznámka - vzhledem k tomu, že odpovědi na dotazy jsou veřejně dostupné, z Vašeho textu jsme smazali příjmení, aby zůstala zachována Vaše anonymita a pocit bezpečí.
Píšete, že syn bere drogy a ráda byste našla pomoc jak pro něj, tak pro sebe. Je důležité, že si uvědomujete, že i Vy sama si zasloužíte pomoc a podporu odborníků. Troufnu si totiž říci, že pokud si dítě ničí život drogami, je to pro rodiče jedna z nejobtížnějších situací, do kterých se vůbec může dostat.
Kolik je synovi let, co užívá a jak dlouho? Jaký má náhled na své braní? Je otevřený o něm komunikovat? V léčbě závislosti totiž platí několik málo obecných pravidel a jedním z nich je, že zásadní podmínkou pro změnu je motivace člověka, který drogy užívá. Člověk musí chtít, jinak je šance na úspěch mizivá.
U nás existuje celá síť dobře fungujících služeb pro drogově závislé. Na jejím počátku stojí kontaktní centra a adiktologické ambulance následované detoxy, psychiatrickými nemocnicemi (dříve "léčebny") a terapeutickými komunitami. V posledních letech se u nás více rozvíjí také služby pro nezletilé a mladé dospělé uživatele - motivačním prvkem zde je to, že klienti se zde potkávají s vrstevníky, kteří se potýkají se stejnými problémy. Ideální je domluvit si osobní konzultaci a na základě doptávání se a vzájemného vyjasňování očekávání dospět ke shodě, který další krok bude nyní nejlepší (tedy konzultace v kontaktním centru nebo adiktologické ambulanci).
Píšete, že bydlíte v Ústeckém kraji. Zde posílám kontakty na adiktologická zařízení ve Vašem okolí. Případně napište, do kterého většího města to máte nejblíže, ať zúžíme výběr. Ve většině z uvedených zařízení poskytují služby také pro rodiče a další blízké osoby.
Vybrané adiktologické poradny:
Ústí nad Labem, Krajská adiktologická ambulance a poradna pro děti a dorost, DRUG-OUT Klub, z. s.
Velká Hradební 13/47, Ústí nad Labem, 400 01
607 451 588
http://www.adiambulance.cz
Ústí nad Labem, Ambulantní léčba a poradenství pro osoby ohrožené závislostním chováním,White Light I., z. ú.
Pražská 166/47, Ústí nad Labem, 400 01
725 874 363
http://www.wl1.cz
Varnsdorf, Poradna pro závislosti, DRUG-OUT Klub, z. s.
Poštovní 1245, budova bývalé polikliniky (přízemí vpravo), Varnsdorf, 404 47
778 506 392
http://www.terapiezavislosti.cz/
Litvínov, Adiktologická ambulance Litvínov, Krušnohorská poliklinika s. r. o.
Žižkova 151, Litvínov, 436 01
777 050 266
Vybraná kontaktní centra:
Děčín, Kontaktní a poradenské centrum pro drogově závislé, poradna pro rodiče, Centrum sociálních služeb Děčín, p. o.
Teplická 31/45, Děčín, 405 02
736 758 931
http://www.cssdecin.cz/index.php/intervencni-sluzby-37/k-centrum
Most, K-Centrum Most, Most k naději, z. s.
P. Jilemnického 1929, Most, 434 01
476102288, 602219372
http://www.mostknadeji.eu/ustecky-kraj/k-centrum-most/
Teplice, Kontaktní centrum Teplice, White Light I., z. ú.
Doubravská 122/5, Teplice, 415 01
417 530 788, 602 414 911
http://www.wl1.cz
Pokud budete mít ještě doplňující dotazy, napište. Pokud je Vám příjemnější telefonický kontakt, každý všední den v čase 13:00 - 17:00 nás zastihnete na poradenské lince zaměřené na drogovou problematiku (tel.: 602 666 415).
Držíme Vám palce!
Jiří Tupý