těhotenství a abstinence
Tom
Dobrý den, uvádí se, že žena závislá na drogách by v těhotenství neměla začít skokově abstinovat, že to může vyvolat předčasný porod. Platí to u závislosti na jakýchkoliv návykových látkách, nebo jen u těch kde vzniká fyzický návyk jako je např alkohol a opiáty? co pervitin? a jak je to s cigaretami? má silná kuřačka nárazově přestat nebo pouze snižovat případně pokud by jí omezení kouření příliš stresovalo.. ? děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
obecně jsou lékaři, pokud jde o období těhotenství a vysazování jakýchkoli látek a náhlé změny, velmi obezřetní. Nicméně je jasné, že lepší je drogy v těhotenství vysadit a dál je prostě neužívat. Pokud jde o užívání pervitinu, netuším, o jak časté frekvenci užívání hovoříte. Nicméně vlastní užití je pro tělo takový náraz, že může způsobit předčasný porod spíš užití než vysazení. Vysazení pervitinu by proto bylo lepší okamžité, než nějaké postupné snižování frekvence nebo velikosti dávky. Ale záleží případ od případu, i jak bude samotné vysazení těhotná snášet. Vždy je možné hledat nějakou podporu, ať už medikací, bylinkami, nebo terapií.
Pokud jde o cigarety a silnou kuřačku, bylo by lepší situaci konzultovat s lékařem a centrem zaměřeným na vysazování tabáku. Podle okolností by možná bylo lepší vysazovat pomaleji, třebas i za cenu přechodného užívání nikotinových náplastí, spreje nebo žvýkaček. Ale znovu opakuji - je to případ od případu. V těhotenství vás často pošlou k odborníkovi a lékaři osobně, než aby radili na dálku, obecně, bez znalosti konkrétní situace a podrobností. Přeci jenom je opatrnost na místě.
Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.