marihuana, občasné užití během abstinence
Olda
Dobrý den, již 4 týdny abstinuji od marihuany (původně každodenní uživatel - večer v prac dny, celodenní během víkendu). Byl mi ted nabídnut joint, odmítnul jsem. Fuguje závislost na trávě (byt je asi jen psychická) podobně jako u alkoholu v tom smyslu, že pokud si jednou zahulím, začnu v tom "lítat" znovu? Mám dg úzkostně depresivní poruchu, medikován. Můj plán byl zkusit zůstat "čistý" třeba půl roku a s čistou hlavou zjistit, zda se cítím bez trávy lépe než s ní. Zdá se, že jsou dva antagonistické tábory, z nichž jeden by doporučil canabis na vše, včetně depresí, druhý jej zatracuje komplet, pak škála názorů někde uprostřed. Děkuji mnohokrát za odpověď..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Oldo,
děkuji vám za dotaz.
Závislost je obecně definovaná jako chronické a recidivující onemocnění, které se vrací buď ve chvílích emočního vypětí a stresu, a nebo právě v momentech, kdy se člověk nudí, pokouší sám sebe a poleví ve svém rozhodnutí, přestane hledat v životě jiné cesty uspokojení a začnou v něm hlodat pochybnosti, jestli měl skutečně nějaký vážný problém, kor když sám zvládl několik týdnů nebo i měsíců abstinovat. Pokud jednou překročíte onu hranici závislosti a máte potíže s kontrolou užívání, často se s různou rychlostí při opětovném užívání vrátíte do starých kolejí. Většinou to začíná právě tak, že si člověk řekne, že jednou se nic nestane. Takže ano, riziko je tam obrovské i při jednorázovém užití, byť jeden relaps nebo laps nemusí nutně znamenat, že se na původní cíl "vykašlete".
Než se do takových pokusů pustíte, zkuste sám v sobě zapátrat, co se děje, že ve vůli polevujete. Často to bývá s časem, kdy nehulení začne být tak trochu nuda. Pokud člověk přestane hulit a nezmění nic jiného, k užívání se vrací ze zvyku, ve společnosti přátel, začne užívat rituálně tak, jak dříve (před spaním, po práci atd.). Proto přestat hulit samo o sobě většinou nestačí, ale jedna změna spouští další - člověk začne vyhledávat jinou společnost, tím má nové podněty, začne jinak trávit volný čas, někdy i změní práci, hledá jiné cesty uvolnění před spaním, nebo začne sportovat, aby se mu lépe usínalo, plánuje si čas, který dříve věnoval hulení tak, aby na hulení nezbyl čas nebo energie, nebo je nucen řešit potíže, které ho k užívání přiměly před lety (řeší konflikty a komunikuje s lidmi jinak, začne docházet na terapie, aby si lépe rozumněl, hledá cesty z depresí a úzkostí, které přehuloval atd.). Netuším, jaké kroky jste v tomto směru podnikl vy. Pokud byste ale měl zájem o svojí situaci mluvit v souvislostech a podrobněji, můžete se obrátit na kteroukoli adiktologickou ambulanci, kde pomáhají lidem v podobných situacích, jako je ta vaše. Jejich služby jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Kdyby vám něco takového dávalo smysl, a pořeboval byste kontakty, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.