Poradíte mě?
...
Přečetl jsem si zde pár dotazů a odpovědí na ně a obracím se na Vás s tímto: Pracuji v jedné firmě která má co do činění s dodávkami chemikálií a léků a tak pro mě nebyl velký problém zjistit, že jistý občan, dejme tomu Vomáčka, z Vomáčkova, odebírá (od lékárníků) v nápadně velkém množství (odběry řádově za tisíce korun) preparáty jako ku příkladu Modafen, dále, že si v prodejně speciálních chemikálií a laboratorních pomůcek nakupuje (a objednává) určité zboží a též v drogérii nakupuje organické rozpouštědlo ve "velkém balení". Jeho oděv je také někdy "cítit" přestože, podle dostupných informací,v lakýrnictví nepodniká. Můžete se dotázat, cože je mě, jako řádnému občanovi, konec konců po tom. Dotyčný bydlí jen o pár ulic dále a můj syn se občas připlete do party podezřele vyhlížejících individuí, kteří se po večerech shlukují před jeho domem, případně v blízkém parku. Mám tedy dva dotazy: Měl bych celou záležitost ohlásit na příslušná místa? A jak při tom postupovat? Jak lze bezpečně poznat zda osoba na něčem "neujíždí" , kde se ve Vomáčkově ,diskrétně, takové testy provádějí, jak dlouho trvají a jak jsou nákladné? Děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Vzhledem k tomu, co píšete - asi je celkem pravděpodobné, že ten pan řekněme Vomáčka vyrábí drogy a podle toho, co píšete bych soudil, že se jedná o pervitin. Nejsem si také jist, zda se v zákoně neříká něco o tom, že pokud se dozvíte že se někdo chystá páchat trestný čin, kterým výroba drog rozhodně je, zda nemáte oznamovací povinnost. Nejsem právník, takže nevím jak to je když se jedná jen o podezření. Ale asi bych na vašem místě celou situaci oznámil. Na vašem místě bych se asi obrátil na protidrogovku, nebo státního zástupce. Bude to asi nejefektivnější. Myslím, že postačí, když jim sdělíte to co jste sdělil mě - možná po vás budou chtít, abyste svědčil - a v tom případě by asi stálo za to vypovídat v utajení - to myslím náš zákon umožňuje. Ohledně vašeho syna - obrátil bych se na denní stacionář Elysium, Hapalova 22, Brno, Telefon: 541227704, 732319132. To bude taky myslím nejefektivnější. Poradí vám co a jak, nabídnou vám jistě nějaké varianty, jak postupovat. Pan doktor Dolák myslím, i vzhledem k situaci bude diskrétní. Na vašem místě bych s ním napřed probral situaci osobně a až ve druhé fázi bych dovedl syna. P.s. K tomu oznámení - existuje pargraf, který říká něco o nepřekažení trestného činu a vztahuje se i na výrobu drog. Takže máte ze zákona povinnost, pokud jste se to co jste se dozvěděl dozvěděl hodnověrným způsobem. Právník se kterým jsem to konzultoval říká, že se to sice často nestíhá, ale existuje riziko, že byste se tím, že to neoznámíte sám dopustil trestného činu. P.s. 2 - Vzhledem k charakteru dotazu a k riziku, které by pro vás mohlo plynout jsem změnil v dotazu vaše údaje a ponechám jej jako skrytý, takže se zobrazí jen když zadáte kód dotazu. Pro jistotu.