Marihuana
Monca
Dobry den,
mela bych takovy dotaz. V minulosti jsem kourila marihuanu opravdu hodne. Pote jsem prestala a nekolik let nekourila. Pak jsem si jednou zkusila znovu zakourit. Asi dvakrat jaem si potahla a od te doby jsem mela problemy z uzkostmi. Logicky jsem si pote travu uz nikdy nedala a vyhybam se ji obloukem. Zajimalo by me, ale... Kdyz jsem nekde venku a nekdo vedle me ci opodal kouro travu a ja se toho smradu nechtene nekolikrat nadechnu. Muze to mit na me nejaky psychoaktivni ci jiny ucinek? Predem dekuji za odpoved. Monika

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Monco,
díky za dotaz.
Výzkumy, které se zaměřují na pasivní kouření (tedy vdechování kouře) marihuany, se týkají kouření v uzavřených prostorách, pod kontrolovatelnými podmínkami.
Pokud se ocitnete venku, vedle někoho, kdo si potáhne z jointa, a vy kouř několikrát vdechnete, nejspíš nepůjde ani tak o to, že byste nadýchala kouř a byla pod vlivem marihuany. To, co by vám mohlo dělat problém, je psychická reakce, která se ve výsledku může projevit jak na psychické úrovni (strach, trochu změněné vnímání, rozjezd úzkosti), tak na fyzické (tep, dech, zrudnutí, stažení hrdla ... resp. projevy, které se vám spojují s úzkostí). Testy byste při náhodném a krátkodobém kouření měla mít negativní, což ovšem nevylučuje, že budete reagovat na celou situaci - třeba právě stresem nebo úzkostí a s ní souvisejícími projevy. Stačí takto?
Jinak mne ještě napadá - píšete o úzkostech jako byste navštívila nějakého odborníka, který je diagnostikoval? Někdy se stane, že marihuana uspíší nástup psychických potíží. Pokud šlo o jediný zážitek s úzkostí, pak asi není třeba nic řešit. Pokud však máte úzkosti opakovaně, pak by stálo za úvahu vyhledat odbornou pomoc. Zanedbané a včas neřešené psychické problémy se mohou nabalovat a v době, kdy je situace dlouhodobě neřešená, se hledá řešení komplikovaněji. Pokud byste stála o kontakty, napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.