kompletna detoxikacia
gjr
Dobry den! Posledne 3-4 roky som zil privelmi aktivnym zivotom (teraz mam 27 rokov), v ktorom sa vyskytli aj viacere experimenty s drogami makkymi aj tvrdymi. Nemam pocit, ze by moje skutky boli co i len trochu spolocensky nebezpecne a hrozim sa predstavy, ze by som mohol byt obvineny z trestneho cinu preto, som si dal nieco do ust (pripadne inym sposobom aplikoval. Koncim vysoku skolu a pracujem uz viac ako 8 rokov v oblasti informacnych technologii. Aj ked som konzumaciu uplne zredukoval, obcas sa este oddam svojej slabosti, co ma vzdy mrzi. Ale 100% si verim, ze v sucasnosti som blizko k momentu, ze tieto slabosti dostanem pod kontrolu. Nastastie ma niektore okolnosti donutili uvedomit si urcite veci a zacat tuzit po zivote bez drog - akychkolvek - v sirsom zmysle slova. Nikdy som neuzival heroin ani ziadne opiaty. Je pravdepodobnost, ze sa v najblizsom case zamestnam v zahranici a budem musiet absolvovat toxikologicke testy na pritomnost ilegalnych latok. Velmi by som chcel pomoct s medicinskymi informaciami, ako sa co najrychlejsie, a pritom zdravo detoxifikovat - akymkolvek sposobom. Velmi by som bol vdacny aj za informacie o mechanizme (kde sa droga v tele viaze a akym sposobom a ako rychlo sa z tela odburava, akym sposobom tieto substancie menia (ovplyvnuju mentalne procesy) detoxikacie niektorych konkretnych drog, ktore by sa zrejme v mojom tele vyskytli: kokain, metamfetamin, mdma, thc, lcd, psylocibin. Vedel by niekto pripadne odporucit nejaku skutocne odbornu literaturu resp. informacne zdroje? Medicinske fakty, nie pojednania o tom ake su drogy zle, a nebezpecne, pretoze o tom z vlastnej skusenosti nepochybujem. Prosim o pomoc, necitim sa byt asocial, recidivista, len trosku uchylny, ale nie viac ako konzumenti legalnych drog. [valer]

Odpověděl: Jakub Minařík
No možná nejste opravdu úchylnější než konzumenti legálních drog. Protože pokud je normální nebrat, tak v naší společnosti moc normálních lidí není, soudě podle toho jak to k večeru vypadá ve výčepech. Ale k věci. Ohledně té detoxifikace - různé látky se vylučují různě dlouho - z toho co jste vyjmenoval by asi nejdéle zachytitelné mohlo být to THC. To proto, že se kumuluje v tukové tkáni, ze které se velmi pomalu uvolňuje. Takže relativně největší problém by mohl nastat, pokud např. denně kouříte hašiš. Kdybyste se chtěl konkrétně v téhle problematice informovat - tak se stačí podívat do učebnice farmakologie, v obecné f. najdete kapitolu o farmakokinetice a tak zjistíte, že eliminace drogy může být lineární nebo nelineární, ev. smíšená, a buď se jedná o systém s jedním, nebo více kompartementy (dvoukompartementový model by se hodil zrovna na to thc - 1. kompartement je depo v tukové tkáni, 2. krevní oběh do kterého se to uvolňuje). Vzhledem k tomu, že se většina látek redukuje po poločasech (tj. vždy po uplynutí určité doby se množství látky sníží o 1/2) - tak se to dá celkem rychle spočítat. Pro úplnost je třeba dodat - ale to už vám asi došlo - že je rozdíl mezi jednorázovým užitím a opakovanou intoxikací. Neb - pokud látku užijete opakovaně v krátkém intervalu za sebou - začíní se kumulovat a vytváříte se stabilizovanou hladinu v těle, která je mnohem vyšší než ta při jednorázovém užití. Parametry opět naleznete v učebnici farmakologie. Pokud se zabýváte informačními technologiemi tak tyhle kapitoly z farmakologie pro vás mohou být mnohem stravitelnější, než pro většinu mediků - neb mi to fakt vždycky připomínalo víc učebnici matematiky než biologie. Ve většině učebnic farmakologie také naleznete pasáže, které objasňují hlavní mechanismy fungování některých drog - dobré info se o některých drogách dají nalézt na stránkách ústavu farmakologie 3. LF UK v Praze, také doporučuji časopis adiktologie, ev. alkoholismus a drogové závislosti. Nicméně mám dojem, že pro porozumění si člověk musí napřed přečíst neurofyziologii, seznámit se s anatomií mozku, a některými teoriemi (třeba o fungování receptorů), ... Suma sumárum - vyjde to skorem na stejno, jako když si vystudujete lékařskou fakultu. :-( P.s. Málem bych zapoměl - pokud vám jde o čas - tak všechny testy se obyčejně negativizují do 14 dnů. Konkrétně - koks 3 dny, amfetaminy + - do týdne až 14 dnů, psylocibin a LSD se obyčejně nestanovuje, neb vzhledem k účinným množstvím je analýza složitá a výsledek přenejmenším nejasný (stanovisko národní referenční laboratoře pro forenzní toxikologii). Problémem zůstává to THC které - pokud jste fakt hulič tak může být pozitivní i déle než měsíc. Urychlit to jde omezeně - asi platí doporučení dost pít, nepokračovat v užívání drog - tělu pomohou vitaminy, minerály (magnesium), dost spát, ... Prostě nepařit. :-) Kdybyste se chtěl ještě něco doptat, stačí napsat. :-)