Leceni
Izi
Dobry den, chtel bych se zeptat na ustavni lacbu, kolik je v CR zarizeni, ktere toto leceni umoznuji, jak dlouha je cekaci doba nez vas vemou, jsou mozne nejake kratsi pobyty a treba z duvodu skolni dochazky? Dale by me zajimaly blizsi informace o pobytu na techto lecebnach. Specha. Dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
V České republice existuje v současnosti poměrně velké množství zařízení, která nabízí ústavní léčbu, řádově desítky. Základní varianty léčby je léčba v psychiatrické léčebně nebo v terapeutické komunitě. Délka léčby záleží na konkrétním zařízení a samozřejmě se stanovuje i na základě situace klienta. Léčba v psychiatrické léčebně bývá v délce od 2 do 6 měsíců pobytu. Pokud vím, nejkratší léčbu tohoto typu nabízí oddělení pro léčbu závislostí Psychiatrické kliniky FN Plzeň, pobyt trvá 6 - 8 týdnů a v rámci léčby je jako jedna z terapeutických technik využíváno holotropní dýchání. Léčba v terapeutické komunitě bývá dlouhodobá, zpravidla kolem 8 až 12 měsíců, některé komunity nabízí i léčbu v délce kolem 6 měsíců (například Terapeutická komunita Karlov nebo White Light). Existují i zařízení, především pro mladistvé klienty, kde je léčby ještě kratší, kolem dvou měsíců (třeba oddělení Alternativa v Praze nebo zařízení Cesta v Řevnicích, obojí patří pod pražské Středisko pro mládež). Čekací doby bývají různé, závisí to na kapacitě zařízení, na délce léčby a na dalších faktorech. Obecně platí, že čekací doby na léčbu v terapeutických komunitách mohou být až několik měsíců, u psychiatrických léčeben jsou čekací doby řádově v týdnech, ale může se stát, že mají místo a klienta jsou ochotni vzít okamžitě. Kontakty na léčebny najdete pod rubrikou Kontakty v levém sloupci na stránce. Omlouvám se, že moje odpověď je tak obecná, ale k tomu, abych vám mohla konkrétněji odpovědět, bych potřebovala vědět mnohem více informací - zda sháníte léčbu pro sebe nebo pro někoho jiného, jaká je situace dotyčného, kdo má o léčbu zájem (věk, typ užívané drogy, délka užívání drog, jeho psychický a zdravotní stav, sociální situace...). Možná by stálo za zvážení, zda nekonzultovat rozhodování ohledně léčby s někým z odborníků např. z kontaktního centra, poradili by vám, doporučili vhodný typ léčby, zprostředkovali nástup do léčby... Takhle po internetu je to trochu komplikované. Pokud byste měl zájem můžete zavolat třeba na poradenskou linku pražského K-centra SANANIM: 283 872 186. Nebo znovu napište a určitě něco vymyslíme.