chci byt zas normální
Lena
Bude to v září rok, co mi začly psychické problémy, jestli se to dá tak nazvat, ví o tom jenom můj bratr, ale jinak jsem se nikomu ještě nesvěřila, chci hrozně moc od toho pomoct, tak proto jsem se obrátila na vás. Určitě musím napsat, že jsem brala extáze 2 roky (cca 60tabletek). Už je neberu od července 2002 a v září 2002 mě to postihlo. Vím,že to udělali nejspíš extáze, ale také dávám vinu antikoncepci, kterou jsem začala brát v květnu 2002 a v září 2002 jsem ji kvůli mým stavům přestala brát-byla jsem u doktorky, řekla,že je možné, že to mám z antikoncepce, tak jsem ji vysadila a už nikdy ji nechci. A jak to začalo? V září 2002 jsem jela tramvají, a najednou mi začalo rychle bušet srdce, celá jsem se klepala a jako by jsem viděla tmavěji než normálně, popadla mě hrozná úzkost a lidí jsem se hrozně bála. Cestou od tramvaje domů jsem brečela a doma taky, chtělo se mi i zvracet a nevěděla jsem co se děje, raději jsem šla spát. Druhý den, jsem raději nešla do školy, bála jsem se, že to zas přijde znova. Ale pak už jsem musela jít, zrovna jsem měla hodinu, když mě to chytlo, ale bylo to trochu jiný- měla jsem záchvat pláče a kamarádka vedle mě nevěděla co má se mnou dělat. Bylo to strašný. Od té doby se cítím jinak. Měla jsem divný pocit, když jsem jela v tramvaji, jako bych se bála těch lidí a toho prostoru, doma jsem před spaním brečela a přemýšlela co se mnou bude dál, že to už takhle nechci. Nebyla jsem schopná někam jet sama-což je hlavně můj broblém do těď, bojím se někam jezdit, že by mě to chytlo znova. Omezila jsem také někam chodit na párty, a do centra - mám strach z velkého počtu lidí, ale nedokážu přesně popsat ten pocit co ve mně je! Scháněla jsem si i psychologa, jenže ti mi řekli, že za hodinu si účtují 500Kč a já jako studentka na to nemám. V září jdu na novou školu, letos jsem úspěšně odmaturovala. Nová škola se nachází v samotném centru,a přemýšlím jak to bude s mojí psychikou dál, jestli to už konečně zkončí...chci být zas normální, hrozně moc. Byla jsem vždycky tak suveréní, ráda jsem chodila do klubu se bavit i dokonce sama, nechtělo se mi domů...ale teď jsem doma pořád, je to jediný můj úkryt před mýma stavama. Jak dál?

Odpověděl:
Ahoj Leno, to, co prožíváš, je asi hodně nepříjemné. Stavy úzkosti z ničeho nic - chápu, že z toho máš strach. Píšeš, že se bojíš někam jezdit sama, že by tě to chytlo znova. Z toho moc nerozumím, jestli tě to od té doby ještě někdy chytlo, nebo jde čistě právě o ten strach z toho, že tě to chytne. Každopádně nejen jedna i druhá možnost, ale i strach z velkého počtu lidí musí být pro tebe dost náročný. Zmínila ses o tom, že jsi mluvila s gynekoložkou a že to může být z té antikoncepce. Změnilo se něco po jejím vysazení? A říkala jsi jí i to, jaké máš ty stavy teď? Ty sama dáváš vinu extázi. Je možné, že to, co zažíváš, je následek jejího braní, ale na druhou stranu, je to skoro rok, co jsi s tím přestala. Sama jsi se pokoušela sehnat nějakého psychologa. Myslím, že ten nápad je dobrý. Psycholog by s tím mohl nějak pomoct. I když chápu, že 500Kč za hodinu je dost. Existují ale jistě i levnější doktoři anebo je možné najít odborníka, který spolupracuje se zdravotní pojišťovnou a v tom případě by jsi za tuhle službu nemusela platit vůbec. Pokud bys měla zájem, můžeš napsat, odkud jsi a my bychom se ti pokusili vyhledat někoho z odborníků. Tak se drž a kdyžtak se ozvi.