Je potřeba hospitalizace?
Lucie
Dobrý den, je my 35, manželovi je 31, jsme spolu 11 let, než jsem potkala manžela 8 let jsem brala pervitin s marihuanou, co jsem s ním jen hulím, zato každý den. Přestala jsem kouřit cigarety, ale THC zůstává, už jsem byla několikrát hospitalizována s nekonečnou nauseou, lidi už nerozumí mojí řeči, občas se musím vymáčknout a už my to nepřijde jako život, dítě bych chtěla, mám problémy s cystama, doteď to nešlo, ale mám partnera, který my asi moc nepomůže, když u sebe a u svých kamarádů nevidí problém, a i jemu už vadim, schazuju mu tu jeho trávu, ale to, že jsem vylízaná ho netrápí, musím být doopravdy ta silnější já, já mám být princezna, kvůli které její muž přestane na starý kolena brát drogy, jsem dítě učitelky, a o mou přísnou maminku jsem skoro přišla, protože je proti THC a vidí, že nejsem v pohodě, hlavně ty myšlenky v hlavě mě štvou, mám slyšiny, pořád mě někdo pomlouvá, a neumím být v klidu, vypadá to, že i karma je pryč. Já nechci takhle žít, pořád ve stresu co kdo řekne, jak se zatváří, navíc až teď my po laparoskopii dělali pozitivní test na drogy, a až tam mě ujistili po příhodě se silným zvracením po narkóze, že to není dobré pro tělo, doteď to pro mě byla zábava, s občasným pobytem v nemocnici, ale teď už vím proč my bylo zle. Chtěla jsem si zakouřit až po 7 hodinách, ale nevydržím, neumím se zabavit nic, abstinenci znám jako vlastní boty, pocení, nespavost , mizerný dny... někdy zvracení. Myslíte, že mám šanci být normální s hlavou i po tom všem? Že to zvládnu sama bez podpory manžela a okolí? Že ty myšlenky ustoupí? A za jak dlouho přibližně bude můj mozek podobný tomu jako před začátkem užívání drog? Milovala jsem čtení knih, Budu moci číst? A je takových lidí jako já víc? Který s tím bojují jako kdyby šlo o život? Nechci přijít o práci, už chci být normální, všechno napíšu, uvedomuji si vše, ale pak jako bych nic nenapsala... to není žití. Moc děkuji za Váš čas a pomoc... Budu si vážit Vaší odpovědi. S pozdravem a přáním krásného dne Lucie

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lucie,
a děkuji za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Z vašeho dotazu jsem pochopila, že již několik let abstinujete od pervitinu, ale více než polovinu života užíváte de facto denně marihuanu. Hulíte společně s manželem, který nechce na současné situaci nic měnit. Ale vy byste změnu chtěla - už vás nebaví být nonstop pod vlivem marihuany, vnímáte řadu problémů, které vám marihuana způsobuje. Píšete, že nejste v pohodě, připadáte si vylízaná, v hlavě vnímáte myšlenky, které vám nepřipadají vlastní (nebo něco v tom smyslu), máte slyšiny. Marihuana je také důvodem, proč máte menší kontakt se svou maminkou, protože ta s užíváním nesouhlasí. Chápu to dobře? Jste neustále ve stresu a dál už takto žít nechcete. Chtěla byste změnu, vrátit se ke čtení knih, nepřijít o práci, mít jednou děti, normální život. Samotné se vám však omezit hulení příliš nedaří. Sedí to?
Z vašeho dotazu vnímám určité známky toho, že skutečně nejste psychicky zcela v pořádku. Zmiňujete, že jste v minulosti byla několikrát hospitalizovaná. Netuším, jestli šlo o nauzeu a cisty, nebo byly k hospitalizaci i jiné důvody. Nepíšete nic o výsledcích, případné diagnoze, doporučeních. I přes to všechno si troufám tvrdit, že s podobnými potížemi se netrápíte jediná, bezesporu jsou tu i další lidé, kteří řeší něco podobného. V současné době -  kdy platí řada omezení kvůli vyhlášenému nouzovému stavu - vám však většina zařízení nabídne pouze telefonický, emailový kontakt, případně určitou formu skype komunikace nebo chatu. Netuším, jestli máte kontakty na nějaké služby, kterým byste důvěřovala a mohla je alespoň telefonicky kontaktovat. Možná by vám udělalo dobře mít možnost s někým vše probrat, trochu se vypovídat, ulevit si. Mluvit s někým, kdo vás nebude soudit, shazovat vaši touhu po změně. Co vy na to? Dávala by vám taková forma pomoci a podpory nějaký smysl? Víte, kde takové kontakty sehnat?
Zde posílám několik možných kontaktů:
Centrum sociálních služeb Praha - podpora a pomoc v jakékoli situaci, aktuální kontakty na další zařízení
Cítíte úzkost ze současné situace, která narušuje Vaši schopnost fungovat? Cítíte se ohroženi a chybí Vám podpora a pocit bezpečí? CSSP Vám nabízí nonstop telefonickou krizovou pomoc na dvou specializovaných telefonních linkách:
222 580 697 - Pražská linka důvěry
739 557 574 - Krizová linka KC RIAPS
NEMUSÍTE V TOM BÝT SAMI, JSME S VÁMI.
nebo pokud byste chtěla podporu výhradně s omezením užívání marihuany můžete zkusit:
NÁRODNÍ LINKA PRO ODVYKÁNÍ NELEGÁLNÍCH DROG 800 35 00 00 po-pá 10-18 h
A v neposlední řadě se můžete pokusit obrátit na naše stránky www.koncimshulenim.cz, kde nabízíme online léčebnou intervenci zaměřenou na podporu v omezování a vysazování marihuany.
S pozdravem a přáním hodně trpělivosti v tomto období,
Gabriela Minařík.