pedro
christina
Dobrý den, chtěla bych se vás zeptat, jak mám pomoct svému příteli od pervitinu. Žijeme spolu asi rok a on si čas od čas dá. Bohužel poslední dva měsíce mi připadá, že to bere tak dvakrát až třikrát týdně. Už jsem s ním o tom mluvila, ale on mi nezaručil, že si nedá zase. Jsem z toho úplně na dně. Někdy jede za známíma a nedojde přes noc domů a ani nezavolá. Já pak nemůžu celou noc spát a mám hrozné nervy. Vím jaké je to být na pervitinu. Sama jsem si prožila 4 roky na drogách. Chtěla bych mu pomoci, ale už nevím jak. Bohužel mu nemůžu zakazovat se stýkat s jeho kamarády. Poraďte mi prosím! PS: Nevím zda si mám promluvit s jeho rodiči. A ještě mi řekl, jestli já do toho znovu "vletím", tak mně "zabije". Dík moc Christina

Odpověděl: Monika Krejčová
Dobrý den Christino! No rozhodně to teď nemáte nejspíš jednoduché. Jak pomoc příteli, který bere? Sama ze své zkušenosti jistě víte, že pokud Váš přítel nebude chtít s pervitinem přestat nikdo ho nejspíš nepřesvědčí, aby přestal. Bohužel k tomuto přesvědčení lidé často přicházejí poměrně pozdě třeba ve fázi, kdy už prodávají své osobní věci, kradou, přestávají chodit do školy či do práce, protože vše prostě zvládnout nemohou a mnoho z nich na to přijde až když se ocitne na ulici, protože ho rodiče či jiná blízká osoba vykázali z domova, neboť se to už nedalo vydržet. Je to těžké já vím. Víc bych Vám teď ale doporučila, abyste myslela na sebe! Sama jste brala 4 roky a návrat zpět k drogám je možný kdykoli pokud na sebe nebudete dávat pozor a jestliže žijete s někým kdo bere, tak to pro Vás rozhodně není bezpečné prostředí, spíš bych řekla, že žijete v jámě lvové. Myslím, že jediné co ještě můžete zkusit je říci přítelovi jak Vás jeho braní trápí, jak se o něj bojíte a doporučit mu, zda by nechtěl zajít někam kde s lidma, kteří berou drogy pracují a kde by mu mohli pomoci při návratu zpět k abstinenci. Obávám se však, že pokud není motivován k abstinenci, nemusí ho ani toto přesvědčit. Každopádně za zkoušku to stojí.Pokud se rozhodne, že chce dále brát a že nemá důvod přestat, spíš uvažujte nad tím, co budete dělat vy. Zůstávat ve vztahu s někým kdo bere, nebo se raději poohlédnout po někom kdo je v tuto chvíli perspektivnější? Dále žít v nervu zda se přítel vrátí domů, vnoci nespat a ptát se kde je, nebo se zařídit dle svého a být v klidu? Opět musím vepsat větu, vím, že je to těžké, ale také vím, že je nutné se rozhodnout a to rozhodnutí je jen a jen na Vás. S těmi rodiči si nejsem až tak jistá. Pokud nežijete všichni ve společné domácnosti a příteli je víc než 18 let a rodiče ho neživí...nejspíš bych je do toho netahala, ale opět je to na Vás, pokud se domníváte, že to bude dobrý tah, jim vše říci pak to udělejte, pokud máte ale pochybnosti, pořádně to rozmyslete, přeci jen ani oni nic nezmohou, pokud s tím nebude chtít přítel něco udělat. Christino, přeji Vám hodně sil!!! PS: kontakt na KC SANANIM Praha kdyby bylo třeba (pro přítele, nebo pokud byste chtěla s někým mluvit Vy sama)- 283 872 186. Mějte se Monika K.