Nevim co s tim..
Daniela
Dobry den, v posledni dobe me trapi muj dobry pritel a moc dobre nevim jak bych mu mohla pomoct.. Vsichni rikaji at se na nej vykaslu, ale ja to udelat nemuzu. Jsem presvedcena, ze jsem asi jedina, ktera se tim zaobira. Pred tydnem se vratil opet k drogam. Nevim ani, jak to je vazne, ale z toho, co pise se o nej hodne bojim. Je to zkomplikovane tim, ze bydli daleko ode me a mysli si, ze je zodpovedny za zivot sve kamaradky, ktera je v tom s nim. Citim se uplne bezmocna..

Odpověděl:
Dobrý den Danielo, vidím, že Vaše situace není vůbec jednoduchá. Chcete pomoci příteli, který má problém s drogami. Pro takovýto problém je typické, že pokud člověk nechce sám, moc jiných lidí mu s tím nepomůže. To ale neznamená, že je všechno ztracené a že nemůžete udělat aspoň něco. Cítím, že Vám na něm hodně záleží, a pokud s Vámi komunikuje (i když jen na dálku), mohlo by se Vám podařit ho třeba nějak motivovat. Pro něho samotného není, myslím, úplně nejlepší, že tráví čas se svojí kamarádkou. Pokud budou oba na drogách, je velmi malá pravděpodobnost, že se z toho dostanou. Je totiž dost pravděpodobné, že jeden "svádí", i když třeba svým způsobem neúmyslně, toho druhého. Mám dojem, že by pro oba bylo dobré vyhledat odbornou pomoc (zvláště pro tu kamarádku). Přivést je ale k tomuto způsobu řešení je dost těžká a dlouhá práce. Drogám se hůř čelí, pokud je na to člověk sám (a ještě hůř, pokud je s někým, kdo bere taky), a tak můžete právě Vy být tou oporou. Jestliže k Vám má Váš přítel důvěru, můžete být právě Vy ta první, za kým půjde, až bude nejen potřebovat, ale i skutečně chtít(!) pomoct. Kontaktovat jeho rodiče mi přijde jako docela dobrý nápad. Můžete si navzájem poskytnout podporu a navíc se třeba můžete i dohodnout na nějaké "strategii". Tím mám na mysli, jak mu pomoci např. s vyhledáním odborníka. Také mě napadá, že byste se mohli dohodnout na nějakých požadovaných pravidlech. Určitá pravidla a jejich důsledné dodržování je velmi důležité a zásadní. Z Vašeho dopisu mi není jasné, zda Váš přítel chce se svým problémem něco dělat nebo ne. To je, jak už jsem psala, prvním a základním předpokladem. Není to ani na Vás ani na jeho rodičích ani na nikom jiném! Pokud byste na sebe přebírala jeho zodpovědnost, mohlo by to ublížit nejen Vám, ale ani jemu by to moc neprospělo. Doufám, že jsem Vám alespoň z části odpověděla a pokud byste chtěla o tom s někým ještě mluvit, nabízím Vám nejen možnost znovu napsat, ale zavolat třeba k nám do K-centra: 283 872 186. Držte se!