alkohol - účinky
White Rabbit
Zdravím, chtěl sem se zeptat, proč alkohol někdy způsobuje, že sou lidi agresivní - vždyť vylučuje endorfiny nebo něco podobnýho a to by mělo bejt příjemný? A jestli je možný, že na mě to působí jinak - sem jinak cholerik, ale nikdy sem se neporval, když sem něco pil, alkáč na mě má euforickej a ve vyšším množství uklidňující účinek, v tomhle stavu nejsem schopnej se ani s někým pohádat, natož pak někoho zmlátit :) A poslední dotaz - piju asi třikrát týdně, pokaždý v průměru 4-5 dcl vína, je to moc nebo je to v pohodě? Znám spousta lidí, co pijou daleko víc, ale zase sem čet, že bezpečná dávka je jenom 2 jednotky alkoholu...tak nevím

Odpověděl:
Dobrý den, alkohol působí na celý nervový systém, který všeobecně tlumí. Už v malém množství jsou patrné jeho účinky na rychlost reakcí, koordinaci pohybů, úsudek, rozhodování. Tlumí vnímání bolesti, vysoké koncentrace alkoholu tlumí centra pro dýchání a krevní oběh, což může vést až ke smrti. Pití ve společnosti jiných lidí má vliv na odstranění zábran. To může vést ke šťastnější atmosféře ve společnosti, kde se pije alkohol, protože je zbavena zátěže etikety. Nicméně stejně tak může uvolnění zábran vést ke vzrušeným emocionálním projevům, agresivitě. Hodně záleží na sociálním prostředí, v prázdném bytě nad lahví vodky asi nebude člověk povídavý a euforický, v práci při tajném pití láhve ze šuplíku asi bude své pití skrývat, zato v pátek večer v hospodě se bude chvástat před spolustolovníky a nakonec třeba i vyvolá rvačku. Záleží tedy nejen na množství vypitého alkoholu, ale i na okolnostech, při kterých se pije. A k vašemu druhému dotazu: jestli je to v pohodě nebo moc, je těžké odpovědět, každý člověk má jinou míru tolerance. Pokud se ale nad tím zamýšlíš nebo už jen to, že tě to napadlo může něco znamenat(?) Je také pravda, že bezpečná dávka pro zdravého dospělého člověka je podle expertů Světové zdravotnické organizace do asi 20 g 100 % lihu za den (16 g pro ženu, 24 g pro muže), což je asi do půl litru piva nebo 200 ml vína, 50 ml destilátu. Napadá mě, jestli nechceš třeba zkusit si tu svojí "obvyklou dávku" nedat (asi tak po dobu jednoho měsíce) a uvidíš sám, co se stane. Tak hodně štěstí!