Marihuana deprese
Filman
Dobrý den,
mám dotaz ohledně marihuany a deprese. Dva roky jsem s kamarády užíval marihuanu téměř každý den. Dali jsme prostě jointa, pivo, pokecali a šli domů. Před půl rokem jsem si našel pritelkyni a kvůli ni jsem koureni dost omezil, maximálně jednou tydne. Do toho mi začaly deprese, problemy ze spánkem. Zároveň studují VŠ, takže nervy navíc. Bylo období, kdy to bylo horší, teď bych řekl, že je to ve stavu, kdy už to není tak hrozné. Jde mi o to, že si třeba zakouřím marihuanu a 3 dny po zakouření se cítím dobře, je mi zkratka tak všechno jedno, zhruba po tydnu začnou ty deprese být intenzivnější. Řekl bych, že mi marihuana pomáhá na tyto deprese a nepříjemné myšlenky. Nutno podtknout, že deprese a úzkosti jsem měl už dřív, před 18 rokem, do te doby jsem nemel kapku alkoholu ani jiné návykové látky a zvlastni je na tom to, že vždy se mi deprese spustila ve stejném měsíci a to v srpnu. K psychologovi nechci jít, antidepresiva povazuju za drogy srovnatelné s tvrdými drogami. Jediné, co jsem začal užívat jako doplněk stravy je L-tryptofan. Tyto stavy trvají už od toho srpna. Chtěl bych se Vás zeptat, jak bych se měl zachovat. Postupně se snažím měnit svou zivotospravu, což byla taky katastrofa(cely den u PC, hodně sezení - téměř zadny pohyb).Dekuji za odpoved.
PS: Omlouvám se za gramatické chyby píšu z telefonu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Filmane,
píšete, že depresemi a úzkostmi jste trpěl i před 18 rokem, a sám nejspíš i dobře odhadujete, že marihuana (často i společně s alkoholem) vám funguje jako jistá forma sebemedikace, de facto velmi podobně, jako jiným lidem zmiňovaná antidepresiva.
Můj názor na antidepresiva se od toho vašeho významně liší - antidepresiva nepovažuji za tvrdé drogy, nevyvolávají závislost ani potřebu zvyšovat dávky, jejich cílem je upravit chemické fungování v mozku tak, aby se člověk cítil dobře, resp. "normálně". Dnešní marihuana má často tak vysoký obsah THC, že se účinkem může blížit halucinogenům, nemáte u ní jisté dávkování a riskujete výhledově ne jen závislost, ale i další psychické problémy (obzvlášť máte-li k nim nějaké předpoklady). Nicméně vím, že spousta lidí vnímá marihuana jako přírodní léčbu na rozdíl od chemických léků. Předpokládám, že byste se spíše shodl s těmito názory. Nechávám v tuto chvíli diskusi stranou, jen jsem chtěla, aby zazněl i jiný názor.
Problematické by mohlo být zmíněné kombinování alkoholu s marihanou, dvou látek, které mají obě vliv na prožívání, chování, vnímání, nálady, úzkosti i deprese.
Léčba depresí a úzkostí nemusí vždy stát pouze na dodávání nějakých látek tělu - ať už by šlo o psychiatrickou medikaci, marihuanu, nebo třeba fytoterapii (např. dlouhodobé užívání třezalky v kombinaci s meduňkou by vám mohlo pomoci deprese i úzkosti upravit). Vzhledem k sezonnosti vašich potíží by mohla pomoci fototerapie, ale mám o ní jisté pochyby s ohledem na počátek depresí v zásadě v létě. Další možností léčby by mohla být psychoterapie. Její výsledky ale pochopitelně nepřichází tak rychle, jako užití léků nebo marihuany, ale mohou být pozvolnější, ale také o to trvalejší. Svůj vliv samosebou hraje i životospráva a životní styl, dodržování pravidel pro zdravý spánek apod.
Deprese, úzkosti i potíže se spaním však mohou mít celou řadu nejrůznějších příčin, pro jejich posouzení by však bylo dobré navštívit odborníka. Někoho, s kým byste mohl bez obav mluvit o všech potížích a širších souvislostech. V první fázi to může být váš lékař, nebo třeba i psycholog či poradenský pracovník v poradně na škole, co myslíte? Dávalo by vám něco takového smysl? Už jste se někdy v minulosti na někoho se svými problémy obracel?
Budu ráda, když mi napíšete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila, nebo dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.