mariánka
Pája
dobrý den, před deseti lety můj manžel bral asi přes rok pervitin. Díky jeho dobrému kamarádovi s tím přestal. Teď, když spolu máme již rodinu, přišel s tím, že bude pěstovat tak 3-5 rostlinek marihuany, že jako pro babičku, které je 80 let a trpí Alzhaimrovou nemocí. Prý jí to má pomoci, což si myslím, že možné snad i je. Ale taky mi je jasné, že neodolá a bude si dopřávat i on. Samozřejmně také se jeho pěstitelský um nemusí zdařit, což bych velice uvítala, protože z toho mám opravdu strach. Je velice inteligentní a stále mne překvapují jeho názory na tuto rostlinu. Přece není jen tak zakázaná! Tvrdí mi, že je zdravější než tabák z cigaret. Proto prosím o radu. Je možné si na ni vytvořit závislost? A hlavně - jak velké riziko je, že se vrátí k daleko horším drogám? Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Riziko samozřejmě existuje a připojuji se k vašemu názoru, že důvody pro pěstování jsou jiné, než babička. Nehledě k temu, že mám pochybnosti, zda je to ten praví lék na Alzeheimerovu chorobu. Ohledně toho, proč marihuana zakázaná - zákaz je myslím spíše záležitostí kulturně-sociálně-politickou, než výsledkem racionální úvahy na základě vědeckých poznatků. Protože v tom případě by musel být na seznamu zakázaných látek rozhodně alkohol, který je mnohem nebezpečnější. A to si troufnu říci, že tak asi o řád. Na druhé straně - zdravá látka to není, podobně jako jiné drogy (včetně teho alkoholu) může její užívání s sebou nést spoustu komplikaci (třeba provokaci psychotického stavu), jejich výskyt je ale poměrně řídký. Nehrozí riziko smrtelného předávkování. Riziko iniciace k tvrdším drogám samozřejmě existuje - na druhé straně - neplatí, rovnice dnes marihuana=zítra heroin nebo pervitin. V tomto ohledu je vyšším rizikem opět zatížen alkohol. Ale je pravda, že to lidé často kombinují - nejen kouří marihuanu, ale i pijou alkohol. Celkově bych to možná uzavřel tím, že hodně záleží na spoustě věcí. Nevím, jestli manželova pervitinová kariera byli experimenty, nebo denní aplikace gramových množství pervitinu - tudíž - zda se jednalo o závislost, nebo o experiment. Každopádně - byl bych na jeho místě opatrný. Riziko tady je a myslím, že on to dobře ví. P.s. Kdybyste měla nějaký dotaz, klidně se ptejte. :-)