psychofarmaka
amygdala
Dobrý večer, můj dotaz sice úzce nesouvisí s drogami,přesto doufám,že mi některý z odborníků na těchto stránkách odpoví. Rád bych věděl,jak efektivní resp. do jaké míry dokáže současná psychofarmakologie pomoci člověku trpící úzkostnou (vyhýbavou) poruchou osobnosti,zřejmě též s přidruženou sociální fóbií.Zajímá mě názor odborníka na nejúčinnější farmaka v léčbě (nebo spíše potlačování) úzkosti a vyhýbavého chování,která to jsou? NARDIL(phenelzine)? AURORIX(moclobemid)? CLONAZEPAM? Nebo snad dnešní psychiatrie (teď mám na mysli pouze chemii) ještě není na takové úrovni,aby dokázala potlačit tyto nepříjemné emoce? A proto se mnoho lidí stále uchyluje k mnohem nebezpečnějším látkám,které tu byly ještě dávno před prvními antidepresivy a anxiolytiky,ne proto,že neví z dlouhé chvíle co dělat,ale proto aby alespoň na chvilku dokázali to co "normální" lidé zvládají bez problémů?!

Odpověděl: Jakub Minařík
No - váš dotaz je položen poněkud dogmaticky. Odpověď na něj tak jak je postaven zní ne, alespoň ve většině případů. Problém je v tom, že poruchy o kterých píšete, jsou multifaktoriální a je třeba je i tímto způsobem léčit. Redukovat léčbu jen na usus farnmak je hloupost, protože tak to nikdy nemůže pořádně fungovat. Navíc - a to platí o většině psychofarmak - je to tak, že léčba je symptomatická - tj. odstraňuje příznaky, ale neumí zasáhnout příčinu. Tu zasáhne jen tehdy, když z odezněním příznaků příčina ztratí na naléhavosti a porstě sama odezní. Teď taky hodně zjednodušuji. Na to, aby tu fungovalo by bylo třeba, aby léčba byla kauzální. Tj. zasáhla příčinu potíží. A věda bohužel není zatím tak daleko, aby příčiny nefungování mozku odhalila a změnila. To platí ve většině případů. Takže: Farmaka mohou pomoci. Ale bez adekvátní psychoterapie potíže nezmizí. P.s. Navíc - příčina podobných chorob často spočívá v karambolu v průběhu vývoje psychiky. Takže farmaka logicky nejsou ten lék, který by měl člověka vyléčit.