Táta...
Klarik
"Můj otec se s alkoholem potýká s přestávkami už 30 let(nyní je mu 51 let).Byl teď dlouhodobě nemocný(6 měsíců) a vzápětí přišel o práci, je to už podruhé během dvou let(nebylo to z důvodu jeho alkoholismu či pracovní nevýkonosti), táta se asi rozhodl, že se sám degraduje.Má stavební průmyslovku, ale má pocit, že teď už může dělat ve svém věku jen dělnické profese.Trpí nejspíš depresemi.Jeho matka trpí maniodepresí, je kompenzovaná.Moje matka mi dnes volala, že usoudil, že už je odsouzen pracovat jen za stravu a pití(asi alkohol).Až na "chlast" je to inteligentní(zatím), charakterní a hodný člověk.Ale už nás (mamku, bráchu, mě) vcelku "sere".Nevím jak mu pomoct...Snažím se mu být oporou, povzbuzovat ho.Mamka už na to nemá sílu.Při opilosti je slovně a někdy i ručně(na mě) agresivní.V největších krizích jsem byla pevně rozhodnutá, že ho nějakým humánním způsobem zabiju, děsí mě představa dementního otce, který se plácá někde se stejnýmy troskamy.Neudělala jsem to.Minulý týden slíbil, že bude abstinovat, vydržel to čtyři dny.Poruchy přijmu potravy zatím nemá, výpadky paměti má v opilosti.Léčbu zatím odmítá,prý si musí pomoct sám(naivka).Chtěla bych mu pomoct, ale v postatě nevím jak.Bojím se, že ho mamka opustí a on na "chlast" zajde.Studuji v Praze.Ráda bych se dozvěděla něco o správném přístupu a taktice na takového klienta.Mám vážně hrozný strach.Díky moc

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, strach je z Vašeho dotazu opravdu cítit. Zároveň také zájem, určité zklamání a beznaděj. Je těžké sledovat někoho blízkého řítícího se někam kam nechceme. Rozhodně nedoporučuji jeho odstranění a to ani v krajním případě. Je dobré, že se mu snažíte být oporou a povzbuzovat ho - nedělejte to však za každou cenu. Je dobré mít učitou hranici, aby se nejednalo o "medvědí službu". Co dělat více? Můžete mluvit o tom, co prožívá - zdravotní problémy, ztráta zaměstnání jsou hodně zátěžovými situacemi a někdy je dokonce nezbytná odborná pomoc. Váš otec si patrně našel "pomoc, úlevu a zapomnění" v alkoholu. Zároveň se také nebojte otevřeně mluvit o tom, co Vy sama prožíváte - např. zájem o něj, strach, pocity beznaděje, naštvání za jeho agresi... Mějte však na paměti, že nejste odpovědná za osud svého otce. Je to on sám. Vy mu můžete tímto pomoci, být mu určitou oporou, ale v případě, že se rozhodne "ničit", nemůžete dělat nic víc. Doufám, že se situace zlepší a do té doby přeji hodně síly a trpělivosti, kterou asi budete potřebovat.