Bolesti hlavy po marihuane
Jakub
Dobrý den,
před pěti dny jsem to přepískl s marihuanou, dal jsem si jointa a dostal jsem po něm panický atak, k smrti jsem se bál, že se mi něco stane, že umřu, strašne rychle mi při tom bušilo srdce. Dnes je tomu už pátý den, co se to stalo a pořád mne bolí hlava, cítím tlak na spáncích, říkám si, že je to pouze psychického rázu, protože nejvíc mne hlava bolí, když na ten zážitek začnu myslet. Je ale pravda, že se dost bojím, že se to na mne mohlo nějak trvale podepsat, bojím se,že mne ta hlava bude bolet už napořád, taky mi přijde že se hůře soustředím. Jaký je na to Váš názor, setkali jste se už s tím, že by někoho po velké dávce THC dlouho bolela hlava? Podotýkám, že joint jsem si ve svém životě dal dohromady tak 6x, poslední před tímto jsem měl tak před rokem a půl, a nikdy předtím jsem to nepřepískl, vždy to byla spíš menší dávka. Jsou moje obavy opodstatněné, nebo musím jen počkat a hlava mne bolet přestane?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Jakube,
díky za dotaz i za vaši důvěru, se kterou se na nás obracíte. Je dobře, že píšete. Ohledně vašich potíží určitě nejste první ani poslední, komu se něco podobného stalo. Né vždy jde o bolesti hlavy a strach ze smrti, ovšem různé podoby obav, úzkostí, vracejících se myšlenek, mám (alespoň za sebe tady v poradně) pocit, poslední dobou spíše přibývají.
Na jednu stranu tedy vnímám vaše obavy jako celkem opodstatněné. Stav již několik dní trvá. Sice jsou chvíle, kdy je lépe, ale stačí na situaci vzpomenout a přitíží se vám. S ohledem na dlouhé čekací doby pro přijetí nového pacianta u psychiatrů s adiktologickými pacienty (oblast závislostí a drog) bych tedy na vašem místě začala hledat kontakty  pro případ, že příznaky nezmizí během pár dní docela, a objednala. Když napíšete, odkud jste, nebo která větší města jsou vám dobře dostupná, pokusím se vám pár kontaktů dohledat. Situaci přeci jenom není dobré podceňovat. V případě, že byste to nechal být a pomalu a nenápadně se začal potížím přizpůsobovat, může se snadno stát, že se potíže proplíží i do dalších oblastí života a stanou se chronické. Ty se pak léčí jen těžko a zdlouhavě. Takže za mne je lepší být připraven, mít dohodnutý termín, a pokud příznaky vymizí, jednoduše ho zrušit.
Stejně tak se můžet stát, že potíže postupně poleví. Většinou to tak bývá v řádu, hodin, dní, max. jednoho nebo dvou týdnů (ale to už je na pováženou). Pomáhá o potížích mluvit, mít někoho, kdo vás vyslechne, nesoudí a nechá vás vypovídat. Úzkosti a strach ze smrti většinou pomalu odezní, nebo alespoň v tu chvíli poleví. Pomoci by vám mohly i další drobnosti - pití meduňkového čaje na zklidnění, odpočinek, ale i pravidelný režim (bez ohledu na víkendy) a pohyb. Jednoduše cokoli, co vám osobně dělá v situacích, kdy nejste ve své kůži, dobře. Může to být určitý typ hudby, zaměstnat se, horká vana, relaxační cvičení, procházka nebo fitko. Zkuste si udělat seznam a jednotlivé nápady zkoušet a sám uvidíte.
Snad tedy alespoň takto. Budu ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí. Držím palce, aby bylo brzo lépe. A kdybyste potřeboval kontakty, napište.
Zdraví,
Gabriela Minařík.