závislost
mamka
Dobrý den, jak řešit problém dospělého syna, který si musí každý den udělat náladu pivem a marihuanou. Sám je názoru, že problém nemá. 3x přišel o ŘP, protože nadýchal, či nalízal, případně obojí. Sám problém řešit na 99% nebude. Může ho k léčbě nějak přinutit rodina nebo někdo jiný? Děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
netuším kolik je synovi let, ale předpokládám, že je plnoletý, a tak ho, pokud sám nebude chtít, k ničemu nedonutíte. Nicméně jako matka, rodina bezmocní nejste. Určitě mu můžete pomoci uvědomit si, že nějaký problém má a že by možná stálo za úvahu zjistit víc o tom, co se vlastně děje, že denně piji a hulím. Jak to udělat? Nemáme zaručený recept. Víme, že nefungují ultimáta, výhružky, osočování, výčitky nebo vydírání. Většinou je dobré PTÁT SE, projevit zájem a naslouchat. Teprve pak mluvit KLIDNĚ o tom, co vidím, slyším, čeho si všímám - držet se strohého popisu (např. tento týden sis dal v pondělí 2 piva a jointa, úterý totéž, ve středu 5 piv, včera 3 a dva jointy; za poslední rok jsi kvůli hulení přišel o řidičák a říkáš, že nemáš problém). Další bezpečné téma jsou vaše vlastní EMOCE - např. mám tě ráda, záleží mi na tobě, na tohle pití a hulení mám jiný názor než ty a mám pocit, že to je problém. A pak je na řadě vaše bezpečí a vymezení se, nastavení si PRAVIDEL - např. bydlíš tady, máme každý nějaké povinnosti - jaké budou ty tvoje a co se stane, když je nedodržíš? Vozíte ho autem? Kdo platí pokuty? Pracuje? Bydlíte spolu? Podle toho a dalších okolností můžete postupovat dál. Nějaké obecné rady, jak s dětmi (ale i staršími dětmi, nebo partnery) hovořit, najdete zde. V polovině článku je "10 rad, jak vést konstruktivní rozhovor".
Jak sama vidíte, otázek je možná více, než odpovědí. V podobných situacích se proto doslova nabízí, abyste si o celé situaci zašla promluvit do poradny - jednak zjistíte, jaké možnosti by měl syn, pokud by chtěl nějakou pomoc, druhak si sama o všem v klidu promluvíte ve všech souvislostech, nikdo vás nebude soudit, hodnotit, odložíte pocity viny, bezmoci, strachu, můžete si vyzkoušet, jak se synem hovořit, popřemýšlet více o tom, co a jak říct, jak si stanovit hranice a vymáhat jejich dodržování. Co říkáte? Dává vám něco takového smysl? Pokud ano, napište, jaká větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.