pomoc o radu
jana
Včera 15.7. som písala príbeh mojej dcery a nie som si ista či bol dobre odoslan, keď môžem zopakujem. Dcera bola vyliečena narkomanka ale na smolu po troch rokoch po rozchode s dlhoročným priatelom ktorý nebol ľahký sprevádzaný scénami a žiarlivostí sa opat dala na drogu. A navyše stretla bývalého kamaráta, tiež vyliečený narkoman - tri roky v konmunit a stretává sa s ním, že on jej pomôže z toho sa dostať on je určite vyliečený ale opat na smolu stále má bývalých známých ktorý mu drogu predajú. Manžel jí vše zakazuje a já si neviem rady, strašne ráda jej cez všetky strasti pomôžem, ako sa zachovať, podotýkam je vysoko školáčka, vyučovala angličtinu, študovala psychológiu a pedagogiku. Poradte prosím som na pokraji. Ako postupovať. Nesťastna mama. Má 26 rokov

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, většina Vašich dotazů dorazila a snad Vám nějak odpovím, přestože mi mnoho kostiček z této velmi komplikované mozaiky chybí. Je mi celkem jasné, že chcete všechno poskládat tak, aby výsledkem toho byl šťastný život Vaší dcery /samozřejmě bez drog/. Problém je ale v tom, že v 26 letech si Vaše dcera řídí svůj život sama - všechny zásadní změny, jejich načasování... Což se samozřejmě nemusí shodovat s Vašimi představami. Ona je však tím, kdo drží otěže. Myslím, že žádné zákazy a příkazy moc nepomohou. Co však s tím a jak postupovat? Rozhodně se nebojte se svou dcerou otevřeně mluvit o tom, jak tuto situaci prožíváte - z čeho máte konkrétní obavy, v čem ji chápete, podporujete apod. Její životní situace není také nijak jednoduchá - rozpad dlouhodobého vztahu, drogový relaps... Hlavou se jí nejspíše honí pocity zklamání sebe sama, okolí, strach z reakcí ostatních včetně Vašich a naproti tomu přijetí a snaha pomoci od nového přítele..... Pokud Vás zajímá, jak nahlížím na situaci Vaší dcery tak přestože mi chybí hodně informací typu - co užívala v těchto dvou měsících, jak často apod., vidím to asi takto: Část lidí po úspěšné léčbě zrelabuje a zejména v těžké životní situaci - nic odsouzeníhodného a ojedinělého a nevidím v tom nutně návrat ke "starým časům". Důležité je, jak se k tomu nyní postaví - buď se jí to podaří zastavit anebo .... Stojí na tenkém ledě a může být i rizikem pro nového přítele. Může ho ohrozit v jeho abstinenci. Rozhodně bych jí doporučil ke zvážení vyhledání odborné péče. Všechna rozhodnutí jsou ale na ní. Vaše situace je rozhodně velmi těžká. Můžete si připadat bezmocná, zklamaná, že se věci nedějí jak byste ráda... přeji proto hodně sil a trpělivosti. Pokud budete chtít, znovu napište, případně Vám mohu poslat nějaké kontakty na odborníky z Vašeho okolí - pokud napíšete odkud jste. Držte se!