Marihuana
Petr
Dobrý den,
tak před půl romem jsem zkoušel marihuanu poprvé v parku s kamarády a měl jsem halucinace a nevěřil jsem, že realita je skutečná a měl jsem pocit, že jsem mrtvý. Následně jsem po této zkušenosti byl tak 2 týdny psychicky takovej zdrcenej, ale přešlo to a myslel jsem si, že ty stavy byly jen tak silné proto, že jsem očekával jiné efekty, jako treba u alkoholu, ale halucinogenní drogy jsou něco jiného no... Nedávno jsem to zkusil podruhé a asi jsem to zase hodně přehnal, protože jsem měl pocit, že mě zrazuje tělo. Zdálo se mi, že mě šilhají oči, že mě buší srdce, ale doopravdy tomu nebylo tak. Snažil jsem se to nějak překonat a užít si trávu s úsměvem na tváři, jako ostatní, ale nejde to... Ale tak či onak beru jako úspěch, že jsem tentokrát neměl strašidelné halucinace. Chci se zeptat, zda mohou být tyto stavy způsobené přehulením a nebo jsem prostě v jádru hypochondr, který se bojí o svůj život a když použiji trávu, tak moje podvědomí vyjde napovrch? Velice rád se dívám na horrory, krváky a různě se rád bojím, takže je taky možnost, že na to může tohle mít vliv? Díky za odpověď, s pozdravem Petr

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Petře,
pokud jde o halucinogenní drogy, často hraje velkou roli set a settting, tj. situace a okolnosti, za kterých užijete, ale také vaše vniřní nastavení (nálada, aktuální psychický stav, případně nějaké predispozice a potíže) a očekávání účinku. Přijde mi trochu dehonestující označit se jako "hypochondr", spíš bych řekla, že jste v tomto směru citlivý a vnímavý a dost možná i zranitelnější, než ostatní. Na vašem místě bych místo opakovaného užívání uvažovala o tom, jestli to s ohledem na nepříjemné prožitky není spíš tak, že marihuana není zrovna ta pravá droga pro vás, co by vám dělala dobře. Co myslíte?
Píšete, že jste byl po prvním užití dva týdny zdrcený. Co vás tedy přivedlo k tomu, že jste marihuanu zkusil znovu?
Často je to tak, že má užití svůj důvod. Co myslíte, že je ten váš?
Zmiňujete, že užíváte marihuanu v nějaké společnosti, je to tedy o tom? Zároveň říkáte, že máte neobvyklou zálibu ve sledování brutálních filmů, byl jste svědkem mučení, připadáte si otrlý, ale také máte strach ze smrti a časté noční můry. Napadá mne, jestli vás onen zážitek přeci jenom nějak neovlivnil. Nedivila bych se tomu, kdyby ono vracení se tématu násilí nebo strachu právě s tímto zážitkem souviselo. Přeci jenom se k tématu strachu opakovaně vracíte (ať už záměrně, sledováním filmů, zmínkou o něm tady v dotazu, nebo podvědomě - formou snů a nočních můr nebo pak i zážitky pod vlivem marihuany). Měl jste nebo máte možnost si o tom všem s někým promluvit? Ví někdo o tom, že jste byl svědkem mušení? Mohl jste se někomu z blízkých svěřit? Nebo jste někdy docházel k psychologovi? Co myslíte? Dává vám to takto nějaký smysl?
Budu ráda, když napíšete víc. A pokud bych se mohla přimluvit, dávejte na sebe pozor a zkuste se alespoň na nějakou dobu marihuaně spíše vyhnout. Psychické zdraví máte jen jedno.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.