Závislost na tramalu
Alikiki
Dobrý den,potrebuji poradit jak vysadit tramal aniž bych trpěla abstinenční syndromem. Beru ho cca 3 mesice. Že začátku jsem brala od přítele oxycodon 40mg 2x denně a někdy vendal 100mg i tramal 200mg. před třemi týdny jsem ho vysadila oxycodon a vendal a beru jen tramal.mam skoliosu a starám se o partnera vozíčkáře takže je to fyzicky náročné proto jsem to začala brát na bolest ale taky jsem byla výkonnější.mam ještě dvě male deti, před 4mesici sem porodila dceru takže stále částečně kojím hlavně v noci a jednou odpoledne. Dcerka dobře prospívá myslím že to na ní nemá dopad. Spíš mám obavy jestli může mít taky abstinenční syndrom když tramal vysadím? Zkoušela jsem to vysadit úplně ale bylo mi hrozne spatne a to si nemůžu dovolit když jsou na moji péči závislé. Tak se snažím každý týden snižovat dávky teď už beru jen tramal 100mg jednou denně a večer pulku. Byla jsem i u psychiatra jenže ta mi napsala triapridal na abstaky ale vůbec mi nepomáhají.prosim jakým lékem si mohu ulevit od abstinenčních příznaků na opiatech? Tramal mi už dochází a další mi už ani nepredepise a ani je opravdu brát nechci. Psychicky jsem na tom docela dobře jde mi spíš o fyzickou závislost. K lékaři mám jít až za měsíc což je dlouhá doba a s praktickým lékařem nechci prozradit že jsem závislá na tramalu tak vas prosím o radu o které léky si mohu požádat na fyzické abstinenční priznaky.? A druhá otázka ohledně dcery která je částečně kojena. Dekuji

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, děkujeme za dotaz.
Začnu Tramalem a kojením - Tramal při kojení se nedoporučuje, zejména proto, že důsledky nejsou dostatečně prostudované. Existují případy, kdy přínos pro matku převáží možná rizika, to by měl ale vyhodnotit odborník. Bylo zjištěno, že malé množství Tramalu se dostává do mateřského mléka, ale při běžných dávkách užívaných matkou je to množství velice malé a pro dítě není z hlediska např. útlumu dechu či spavosti nebezpečné. (Hladiny Tramalu v krvi kojeného dítěte jsou násobně nižší než hladiny u dětí, kterým byl Tramal podáván přímo při léčbě bolesti.) Tady ale mluvíme o krátkodobém užívání. Jak je to s dlouhodobými důsledky a jestli by dcera po vašem vysazení měla odvykací stav, to bohužel nedovedu docela dobře posoudit. Pokud jsou ale dávky, které se jí dostávají do těla, skutečně velice nízké, odhaduji, že by byl odvykací stav minimální či v podstatě žádný. Pro jistotu byste ale měla být na pozoru, kdyby se vám zdálo, že je dcera příliš spavá, nechce se kojit či má potíže s dýcháním - potom kontaktujte odbornou pomoc a nezapomeňte uvést, že Tramal užíváte. Také by to měl vědět dceřin pediatr.
Vzhledem k tomu, že neznám konkrétněji vaše potíže ani vaši situaci, nedokážu vám takhle od boku poradit konkrétní lék. Myslím ale, že jste teď zvolila dobrý postup - nevysadit vše naráz, ale vysazovat vždy část dávky (třeba čtvrtinu, případně i méně) za týden. Potom bude odvykací stav mírnější a zvladatelný. Pokud byste s tím přesto bojovala, zkusila bych se přeci jen ještě poradit s psychiatričkou (můžete i telefonicky či požádat o dřívější termín) - jestli tiapridal nepomáhá, může pomoci něco jiného. Nebo - ve vašem případě, kdy jste Tramal začala užívat především kvůli bolesti, by vám možná nejlépe pomohl odborník/odbornice na léčbu bolesti, který bude mít více informací a zkušeností konkrétně s léčbou bolesti při kojení a spíše vám poradí, jak se v tuto chvíli zachovat.
Chápu vaše obavy a rozumím tomu, že se vám nechce vaše užívání přiznávat, ale myslím, že to může být spíše ku prospěchu věci. Určitě je lepší, než to tajit a sama se zbytečně trápit. Oceňuji, že máte zájem o své zdraví i o zdraví své dcery, tak se nebojte a svěřte se.
Přeji vám hodně štěstí, kdyby vás ještě něco napadlo, určitě se ozvěte!
Pěkný den
T.E.