Chuť na drogu
Aleš
Dobrý den, dříve (cca 2 roky zpět) jsem poměrně často bral pervitin. Tahle kapitola života už je za mnou, nyní mám práci, přítelkyni a vedu docela normální život. Bohuzel vzdy po nějakém čase, většinou kolem 3-4 měsíců na to zase začnu myslet a dostává se mi to podvědomě do hlavy, strizlivej bych si nedal, vždy to nějakým způsobem vyventyluju, ale v opislosti bohuzel ano. Takže po dobu co neberu se po nějaké době dostaví myšlení na pervitin, kterým se v opilosti neubráním. Chtěl bych se zeptat, co bych s tím mohl dělat? terapii jsem kdysi zkoušel, ale neřekl bych ze by to mělo nějakou odezvu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Aleši,
díky za dotaz.
Abych pravdu řekla, možná právě terapie, nebo nějaké poradenství, by vám mohlo pomoci pochopit co a proč se děje. Nevím, jestli jste terapii zkoušel v době, kdy jste neužíval, nebo užíval. Co bylo tím důvodem. Ani jestli jste dokázal být k dotyčnému terapeutovi/terapeutce ohledně svých pocitů a užívání upřímný. Ale předpokládám, že když budete chtít přijít na to, co se vlastně děje, v rozhovoru s někým nestranným a neodsuzujícím máte nejlepší příležitost. Možná vám jen dotyčný nesedl. Netuším, proč zpětně terapii vnímáte jako bez odezvy, ani jestli jste to v terapii sám zmínil. Ono je to vlastně docela dobré téma do terapie, když tam chodíte a máte pocit, že to k ničemu pořádnému nevede.
Nyní abstinujete, máte zázemí a důvody se k užívání nevracet, přesto to v opilosti děláte. Možná je to čistě proto, že ten pocit na pervitinu je pro vás přitažlivý a velmi snadno dostupný - cítíte se na něm ... vlastně jak? Většinou je to tak, že člověku v životě něco chybí (úleva, přetlak apod.), nebo se to získává příliš pracně ... droga je pak jednoduchý způsob, jak toho dosáhnout. Může to být o svobodě, pocitu, že všechno bude fajn, zvládnu, jsem úžasný, komunikativní, užiji si sex, nebo tohle je můj prostor ... zkuste se nad tím sám zamyslet a v případě dalšího excesu se více zaměřit na to, co se vlastně děje nebo i dělo třeba i pár dní před tím větším pitím a následným užitím. Ale jak říkám - z mojí zkušenosti je terapie v tomto ohledu to pravé - ať už individuální nebo skupinová. Jen to chce kus odvahy, odhodlání a velkou otevřenost, aby se člověk do něčeho takového pustil. Co vy na to? Měl byste chuť to znovu zkusit a přijít tomu na kloub?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.