Může pervitin kratkodobě zvyšovat IQ?
Matej
Dobrý den, přemýšlel jsem podstoupení IQ testu pod vlivem pervitinu prokázalo lepší výsledky než bez něj ?
Jelikož jsem si všiml že se dokážu opravdu hluboce soustředit např. při řešení matematických úloh a dokážu promyslet všechny postupy během pár sekund , samozřejmě občas se spletu ale vždy vše vyřeším několikanásobně rychleji a efektivněji než když jsem střízlivý . Např dokážu promyslet všechny možnosti pro výpočet úlohy během pár minut (Jsem student VŠ).
Takže by mě zajímalo zda se toto projeví i u IQ testu jelikož vím , že to je něco jiného, než matematické výpočty .

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Matěji,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí. Neznám přesná čísla a výzkumy, ale mohu vám doporučit poohlédnout se prostřednictvím tohoto vyhledávače po přesnějších informacích - zaměřte se na kognitivní funkce a metamfetaminy, chronické užívání a jednorázové užití.
Nicméně obecně máte správné tušení - je pravděpodobné, že po užití velmi malého množství pervitinu, nebo třeba i kokainu, se budete lépe soustředit a podáte tak při správném načasování a dávkování (včetně zohlednění individuálních proměnných) jednorázově nebo i opakovaně lepší výkon při testu, kde hraje roli přesnost a rychlost, tedy i IQ testu. Z dlouhodobého hlediska je zde obrovské riziko zvyšování dávek a rozvoje psychické závislosti, ztráty kontroly i soudnosti - a to třeba i z toho důvodu, že se po užití i většího množství stimulantů celkem obecně cítí člověk skvělý, výkonný, rychlý a přesný, bez ohledu na to, zda to je či není pravda. Po vyprchání účinku toto mizí, takže IQ zůstává v reálů stejné, jen jeden z testů (ten pod vlivem) mohl mít lepší výsledek. Ono MOHL je velmi podstatné - při nevhodném dávkování nebo načasování může být výsledek naopak horší. Zároveň po užití klasicky následuje opačné - tj. únava, ospalost, pocity špatné nálady, nízkého sebevědomí a samosebou s tím spojené velké chutě na zopakování zážitku na pervitinu, které mohou vést k postupnému rozvoji závislosti, rostoucí toleranci atd. A pak jsou tu další rizika, která souvisí s hepato- a neurotoxicitou. Nemluvě o tom, že se díky užívání dostane člověk do kontaktu s lidmi, kteří drogy distribuují a pohybuje se tak na hraně zákona, nebo ztratí zábrany a chová se tak, jak by se za střízliva nechoval (včetně promiskuity).
Snad tedy alespoň takto. Doufám, že jsem alespoň částečně na vaše otázky odpověděla.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.