drogy a panika
Tobi
Dobry den,
bohuzel jsem zavisly, dokazu si nedar nic dva tydny, ale zivot si bohuzel bez drog predstavit nemohu. Cely zivot trpim panickou atakou a tiky.
Pri pouziti speedu, E, G (vetsinou cely koktejl), nebo az na konci party (ale temer vzdy a je to horsi a horsi a castejsi) se zacne ozyvat sileny spasmus trvajici nekolik hodin, nekdy i po probuzeni, ale predevsim ataka, kdy popadam dech, trvajici hodinu az treba 10 hodin. Vzdycky se snazim uklidnit, ze to neni predavkovani ani infarkt, ale to asi nerozeznam. Zadne psychiatricke leky neberu. A taky mam strach si dat benzo na uklidneni, kdyz mam v sobe G a speed. Je mozne nejak rozeznat zesilenou paniku na drogach a opravdove nebezpeci zivota? Dekuji

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Zdravím, Tobi.
Když jsem četla váš dotaz, tak jsem přemýšlela, jakou odpověď vlastně potřebujete. Jestli se dá rozeznat panika od opravdového nebezpečí? Záleží, jak se na to díváte.
To, že máte záchvaty paniky a „šílený spasmus" pokaždé, když si drogy vezmete, to už docela pravděpodobně signalizuje nějaký problém. Vždycky je nejprve potřeba vyloučit, že se jedná o nějaké somatické onemocnění. Proto bych vám doporučila, abyste si preventivně zašel za praktickým lékařem, který vás případně může přeposlat dál. Pokud by za vašimi problémy bylo např. srdeční onemocnění, rozhodně by pro vás taková konzumace drog ohrožení života představovala a proto to nenechávejte plavat.
Nebezpečí ale nemusí být takhle jasné. I pokud je vaše srdce v pořádku, vaší hlavě tohle určitě nedělá dobře. Ignorováním takových „varovných signálů" si možná škodíte víc, než si uvědomujete. Už teď cítíte nějaké důsledky a ty se můžou ještě prohlubovat. Všechno se to může podepsat na vašem duševním zdraví a to je minimálně stejně důležité, jako to tělesné.
Píšete, že jste závislý a že si nedokážete nedat nic dva týdny. Zároveň v tom je nějaká lítost, asi jste to zkoušel, třeba i několikrát. To ale neznamená, že se to podařit nemůže. Rádi vám nabídneme nějaké poradenství nebo třeba kontakty na organizace, kde vás můžou podpořit (stačí napsat větší města, která máte dostupná). Něco jiného je drogy zvládat sám a něco jiného je, když si o tom s někým můžete v klidu promluvit. Když máte někoho, kdo vás podrží, i když se vám zrovna nedaří. Někoho, kdo vás nebude soudit a kdo vás vyslechne. Co se týče panik - tady může pomoci i kontakt s psychiatrem nebo třeba nějaká forma psychoterapie. Zkrátka, změna je možná.
Tak neházejte flintu do žita a nekašlejte na sebe, když vám vaše tělo říká, že toho má dost.
Držte se a nebojte se ozvat!
S pozdravem
T.E.