Tekutá extáze
Kamarádka se na párty napila od kámoše (vypadalo a i chutnalo to jako džus) a on jí pak řekl, že to byla tekutá extáze. Ona má jen minimální zkušenosti s drogama. Po nějaké době přestala na chvíli úplně vidět!!! Udělalo se jí špatně a hrozně jí bolela hlava? Zdálo se jí, že o ní všichni mluví a dívají se na ní. Pak se to uklidnilo a působilo to podobně jako normální extáze. Předtím měla jen 1 pivo a nějaké energy bombóny z lekárny. Co to bylo za látku? Jak moc je nebezpečná? Díky

Odpověděl: Bára Orlíková
Mohlo se jednat o GHB (gama hydroxy butyrát), užívá se i název tekutá extáze. V 80. letech byla užívána zejména kulturisty pro svou schopnost odbourávat tuky a uvolňovat růstový hormon, který napomáhá tvorbě svalové hmoty. Příležitostně byla používána v medicíně také jako lokální anestetikum. V posledních letech si získala v zahraničí svou popularitu také jako rekreační droga, slibující radost, větší sexuální vzrušivost a schopnost dosáhnout orgasmu. Na taneční scéně se vyskytuje nejčastěji v podobě kapaliny v malých lahvičkách (odtud též názvy tekutá Extáze, liquid E nebo liquid Ecstasy), výjimečně jako bílý prášek v kapslích. GHB je zcela bez chuti a zápachu a po smíchání několika kapek s nápojem jej nelze rozeznat. Proto je používáno někdy také jako uspávací prostředek (prostitutky tak uspávají své zákazníky) či prostředek na odbourání zábran (muži ho kapou ženám tajně do pití, aby byly "povolnější"). Tato aplikace (byť nevyžádaná) je však velmi nebezpečná, neboť kombinace i malého množství GHB s alkoholem či antidepresivy může přivodit symptomy podobné předávkování. (Informace jsou převzaty ze serveru www.extc.cz, který provozuje občanské sdružení Podané ruce, tam najdete i další podrobnosti o této látce včetně detailního poisu účinků). Kamarádka se tedy zřejmě napila džusu, ve kterém tato látka byla, obzvlášť riziková byla kombinace s alkoholem, byť v malém množství. Doufám, že to takhle stačí, kdyžtak pište znovu.