Extáze
filip123456
Ahoj,je mi 16 let a už skoro půl roku hulim trávu a zkouším různé drogy.Všechno začalo na začátku prázdnin,kdy jsem poprvé zkusil extázi,potom jsem ji dával skoro každý víkend v množství od 2-3.V srpnu se mi to už vymklo kontrole zkusil jsem mdma,kokain a lsd.Extaze jsem bral i několikrát týdně už ve větších počtech 4-5.Po prázdninách jsem si řekl,ze se vším skončím,ale bohužel extázi jsem si oblíbil ještě více.Jezdili jsme na akce každý víkend a já je konzumoval ve velkém množství,občas jsem si dal i emko a lsd,jednou jsem zkusil i pervitin.Rad bych už přestal,můžete mi poradit jak mám začít?je možné,ze budu mít nějaké trvalé následky??

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Filipe,
na vaše otázky se těžko odpovídá třeba i proto, že se závěry odborníků neshodují. Vždycky záleží na tom, co přesně ve výzkumu testují a jakým způsobem a také na kom. Obecně mohu ocitovat stránky extc.cz, kde se uvádí, že extáze je neurotixická a hepatotoxická - odkaz zde.
Nicméně stejně tak asi sám na sobě i okolí vidíte, že se nikomu nic tak strašného po užití většinou nestane. Změny a poškození mohou být velmi nepatrné a tak je můžete přehlédnout, nebo je snadné je spojit s něčím jiným. Těžko bez předchozích testů přesně stanovit, co bylo příčinou případných změn. Osobně se přikláním k tomu názoru, že i jednorázové užití má svá rizika a nejspíš i následky. Ve vašem věku vnímám riziko ještě o něco intenzivněji právě pro vaši "zranitelnost", danou nezralostí organismu, tím se procházíte životním obdobím, které je poměrně nestabilní - tedy ovlivnitelnější, otevřenější extrémům. Naopak je však nutné dodat, že vaše tělo bude také schopné spoustu věcí z těch samých důvodů reparovat. Otázkou ale je i to, jak vás podobné zážitky poznamenají psychicky, dlouhodobě do budoucnosti. A to ne jen v souvislosti s tím, že nyní víte, jak snadno a bez práce se dostat k silným pocitům empatie a energie (a jak budete v budoucnu takových chutím odolávat), ale i s tím, jak jste se pod vlivem látky choval (výjimkou není promiskuita, porušování zákona apod.).
Píšete, že byste rád přestal. Ale netušíte jak. Možná by pro začátek stačilo se zastavit, zpomalit a dát si chvíli čas na rozkoukání. Podívat se, co se kolem vás děje - co vaše rodina, rodiče, sourozenci, kamarádi? Co vaše koníčky? Co vás zajímalo a bavilo? Psal jste, že jste s experimenty začal začátkem prázdnin a tak trochu doufám, že máte na co navázat. Pokud jste si však nejistý, možná se cítíte nějak nesvůj, nebo osamělý, stálo by za úvahu si o všem s někým promluvit. Bylo by dobré, aby to byl někdo, komu můžete věřit a kdo sám abstinuje; někdo, kdo vás vyslechne, nebude vás soudit,; někdo s kým budete moci. přemýšlet o tom, co vás vlastně k užívání přivedlo ... většinou je v pozadí nějaká nespokojenost se svou situací nebo se sebou samotným, kterou člověk zahání právě užíváním drog. Myslíte, že by to mohlo v něčem sedět i na vaši situaci?
Pokud byste ve svém okolí nenašel nikoho blízkého, komu byste se chtěl svěřit, můžete se zkusit porozhlédnou v okolí po nízkoprahovém klubu pro mládežr. Zde byste mohl někoho oslovit i anonymně, co vy na to? Pokud by vám něco takového dávalo smysl, napište mi, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslal bych kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.