Jak nejlépe skončit s Tramalem
bubulus
Dobrý den,
pár let užívám kapky tramal..nyní cca 100 stisknutí pumpy denně. Začal jsem tramal užívat na bolesti zad. Otázka - jak se vyhnout abst.příznakům, či je zmírnit a co potom. :-)
děkuji

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
díky za dotaz pro naši poradnu. 100 stlačení odpovídá, pokud počítám dobře, 1,25 gramům (!) Tramalu denně. To je hodně. Pro srovnání, maximální doporučená denní dávka je 400 miligramů. Pokud to berete roky, dá se očekávat silná fyzická závislost.
Rozhodně bych vás chtěla podpořit v tom, abyste s takovými dávkami Tramalu skoncoval - ohrožuje to vaše zdraví, dost možná to má vliv na vaše každodenní fungování, vaše vztahy... Budu se snažit vám nabídnout varianty, jak to zvládnout.
Varianta první je detox. Je to v tomhle případě asi nejspolehlivější místo, kde vám pomohou Tramal postupně vysadit a kde vám zároveň nejlépe nastaví potřebnou medikaci na utlumení abstinenčních příznaků. Detox je léčebné oddělení určené k tzv. detoxifikaci - tj. místo, kde se tělo zbaví toxické látky. Zároveň se zde léčí i odvykací příznaky. Lékař je přítomen 24 hodin denně a je tak schopen adekvátně reagovat na vaše potřeby během vysazování. Detoxifikaci nabízí i FN v Ostravě.
Po detoxu můžete pokračovat v pobytové léčbě (= léčba za hospitalizace), ta většinou trvá několik týdnů. Součástí pobytové léčby je pravidelný režim, terapeutické skupiny, individuální pohovory s lékaři a terapeuty a další aktivity - relaxace, sport atd. Je to takové přechodné období, kdy máte čas se dát dohromady, urovnat si hlavu a možná i začít řešit problémy, které se nakupily. V Ostravě bohužel tuto možnost nenabízí, mohl byste ale třeba do Opavy: http://www.pnopava.cz/cs/page/2-oddeleni-d/
Další variantou je léčba ambulantní. Doporučila bych vám, abyste vyhledal přímo adiktologickou ambulanci či psychiatrickou ambulanci se specializací na návykové nemoci (AT) (spíš než běžnou psychiatrickou ambulanci). Tam se vám spíše dostane pochopení a potřebné podpory. FN v Ostravě tyto služby nabízí. V ambulanci můžete pokračovat po pobytové léčbě nebo rovnou po detoxu. Ambulantní léčbu taky můžete teoreticky zkusit hned od začátku, tedy zkusit ambulantně i vysadit. Vyžaduje to ale mnohem větší disciplínu a nastavení medikace může být složitější.
Kontakty:
FN Ostrava: poskytuje detox i AT ambulanci https://www.fno.cz/oddeleni-psychiatricke/luzkova-cast-2
Další kontakty na detoxy, léčby i ambulance najdete zde: https://www.drogy.net/organizations/search/
Rozhodně na nic nečekejte a objednejte se. Na detoxy bývá čekací listina, může to nějakou dobu trvat, než přijete na řadu.
Držím palce, doufám, že se vám bude dařit!
Kdyby něco, určitě se ozvěte!
T.E.