Trvalé následky dlouhodobého užívání pervitinu
Bezejmena
Ve 20ti letech jsem začala s pravidelnym užíváním pervitinu. Za účelem zvýšení sportovního výkonu v kulturistice. V užívání pervitinu jsem nepřetržitě pokračovala 10 let. Bez prestavky. Užívala jsem dávku 2 krát denně každý den. Dodržovala jsem kazdodenni spankovy, jídelní I tření kovy režim. Dařilo se mi tímto způsobem vést poměrně normální životní styl, stále se zdokonalovat ve sportu a provozovat ho má závodní úrovni. Přes to všechno můj životní styl zazival silná negativa. Sice pro mě byl sport neustále tím hlavním důvodem pro užívání pervitinu, ale stále jsem se na něm psychicky závislou. Po té hto 10ti lezech užívání jsem se sama rozhodla, že se chci své závislosti zbavit. Přestala jsem s užíváním že dne na den. Nyní jsou to již 2 roky abstinence, kdy jsem pervitin nikdy neužila. Prvni 3 měsíce po vysazení jsem zazpívala strašně velkou únavu. Postupně se tento stav zlepšovat ale ani nyní po dvou letech nemám pocit, že má energie a elán do života by byl stejný jako před užíváním pervitinu. Nevím jestli toto mě udání je objektivní a k tomu směřuje můj dotaz. Mohlo se stát, že po tolikaletem užívání byl můj mozek permanentně poškozen a už není schopen se navratit do původního stavu zdravého člověka?
Pokud je tomu tak, je možné nasadit fsrmakoterapii, která by mi pomohla? Je zdravotní centrum na které bych se mohla obrátit a zaplatit si vyšetření, které by zhodnotili fungování mého mozku?

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Nejprve musím ocenit, že jste se sama rozhodla a zvládla od pervitinu už dva roky abstinovat. Určitě to nebylo lehké.
Co se týče vašich potíží: dlouhodobé užívání pervitinu se na mozku projevuje vícero způsoby. Jednak dochází ke změnám v aktivitě neurotransmiterů a elektrické aktivitě, tedy změnám „funkčním", jednak dochází k poškození mozkových struktur (jednotlivých buněk apod.), kterým se říká změny „organické". Poškození má v obou případech do nějaké míry schopnost se reparovat. Zlepšení těch funkčních změn trvá kratší dobu (řekla bych, že za velkou únavu, nedostatek energie, vůle a elánu těsně po vysazení, mohou především ty funkční změny - konkrétně nedostatečná aktivita některých neurotransmiterů po vysazení drogy, která jejich aktivitu uměle zvyšuje). To organické pokození je složitější na nápravu, ale jde to taky. Mozek má určitou schopnost regenerace (tedy obnovení poškozených struktur) a tzv. plasticity - kdy mozek po poškození „zaimprovizuje" a podaří se mu obnovit narušenou funkci, i když třeba s dopomocí jiných struktur. Potíž je, že to může trvat dlouho - klidně v řádu několika let. Některé změny se ale 100% upravit nemusí. Konkrétně pervitin postihuje oblasti důležité pro emoce, učení a paměť, také pro schopnost se rozhodovat. V těchto oblastech proto mohou dlouhodobí uživatelé pociťovat nějaké rezervy i po delší době abstinence.
Co bych vám doporučila - určitě pokračovat v abstinenci. Zvládla jste dva roky a určitě vidíte sama od začátku velké zlepšení. Věřím tomu, že se to může zlepšovat i nadále. Pestrá strava, kvalitní spánek, odpočinek, pohyb, kontakt s přáteli - to jsou takové základní věci pro to, abyste se cítila líp a váš mozek se mohl dál uzdravovat.
Kontaktovat nějakého odborníka určitě taky není od věci - doporučila bych se asi obrátit na psychiatrickou ambulanci, která se zabývá problematikou závislostí. Tam s vámi vaše potíže proberou podrobněji a mohou doporučit další vyšetření (psychologické vyš. či zobrazovací vyšetření mozku) a případně navrhnout i nějakou medikaci na zvýšení energie a elánu (např. nějaká antidepresiva - záleží na dalších podrobnostech vyšetření).
Kontakty vám rádi napíšeme, když dáte vědět, jaké větší město máte dostupné. Nebo je najdete i u nás na stránkách v sekci Kontakty.
Držím palce, abyste to dál zvládala a aby se vám dařilo líp!
Kdyby vás ještě něco napadlo, určitě se ozvěte!
T.E.