Tramal
Slávek
Dobrý den, Jsem závislý na tramalu. Je mi 36 let a tramal jsem začal užívat na bolest, která už je po operaci pryč. Bohužel mou závislost považuji za velkou, jelikož užívám tramal v kapkách ve velkém balení a to 35 stlačení i 7xdenně. Je mi z toho nanic, protože moje žena o tom ví a snažila se mi pomoct s postupným vysazováním, které nakonec dopadlo špatně. Jsem na dně, protože vidím jak mne to ničí a moje nálady se projevují na vstahu s manželkou a dcerami. Chci s tím přestat, ale ta závislost je tak velká, že se abstinování bojím, mám strach z abstinenčních příznaků. Již jsem dvakrát skončil s epileptickým záchvatem v nemocnici. Byl jsem i za psychiatrem, ale nenašel jsem u něj pochopení. Věřím, že s lékařskou pomocí a popř. nasazení jiných léků svou odpornou závislost porazím, ale nevím kam se obrátit. Jsem majitel firmy a nemohu si dovolit nastoupit na detox, proto vás chci požádat o kontakt na nějakého psichyatra, který bude mít pochopení a chuť mi pomoct. Lék si obstárávám jinou formou, něž přímím receptem na mou osobu, i když toto občas také využívám. Jsem z Rakovníka. Nevíte prosím o nějakém řešení, či jiné pomoci jak se tohoto nešvaru zbavit? Budu vděčný za každou radu. Děkuji

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Slávku.
Předně musím ocenit, že jste se rozhodl nám do poradny napsat a že chcete se svou závislostí něco udělat.
Pokud skutečně užíváte 35 stlačení až 7x denně, jsou to dávky Tramalu extrémně vysoké. Kromě toho, že to ovlivňuje váš vztah s manželkou a dcerami, to také závažně ohrožuje vaše zdraví. Už jste zažil epileptické záchvaty, které může Tramal vyvolat, rizik je ale mnohem víc (útlum dechu a oběhové selhání mezi těmi nejzávažnějšími). To je určitě také dost dobrý důvod, proč s Tramalem skoncovat.
Musím říct, že po přečtení vašeho dotazu mě samozřejmě jako první napadl detox. Je to v tomhle případě asi nejspolehlivější místo, kde vám pomohou Tramal postupně vysadit a kde vám zároveň nejlépe nastaví potřebnou medikaci na tlumení abstinenčních příznaků. Chápu, že jako majitel firmy máte velké závazky. Na druhou stranu, pokud budete tímhle tempem pokračovat, hrozí, že časem stejně nebudete firmu schopný řídit a vaše problémy jen narostou. Jsem si jistá, že najdete nějaké řešení, kdy firmu bude po nějaký čas obstarávat někdo jiný, komu věříte, zatímco vy se budete moci dát v klidu do pořádku.
Ambulantní vysazení je samozřejmě také možnost - vyžaduje ale mnohem větší sebekontrolu. Doporučila bych vám, abyste vyhledal přímo adiktologickou ambulanci či psychiatrickou ambulanci se specializací na návykové nemoci (AT). Tam se vám spíše dostane pochopení a potřebné podpory. Ohledně medikace - už jsem zmiňovala, že na detoxu vám ji nastaví asi nejlépe - jednak díky tomu, že je lékař přítomen 24 hodin denně a může reagovat na vaše potřeby, jednak proto, že si díky chráněnému prostředí můžou dovolit použít větší spektrum léků (např. i léky, které mají také návykový potenciál - v kontrolovaném prostředí je postupně vysadí, zatímco v ambulantním módu je větší riziko, že dojde k jejich zneužívání). Nicméně v adiktologické ambulanci vám pravděpodobně poradí spíše, než v běžné psychiatrické ambulanci. Nejblíže u Rakovníka je asi ambulance Magdaléna v Berouně, nic bližšího jsem bohužel nenašla. Ale v sekci Kontakty na těchto stránkách se ještě můžete podívat, jestli se vám něco nebude hodit víc. Oceňuji vaši ženu, že se vám snažila pomoci, někdy to může být dost náročné. Pokud by měla zájem, může také využít poradenských služeb - existují i služby pro rodiče, partnery a jiné blízké osob se závislostí. Může tam získat potřebnou podporu, pochopení, i praktické rady, jak situaci zvládat.
Jako takový „kompromis" vám navrhuji, abyste zkusil vysadit ambulantně, ale zároveň se teď objednal i na detox. Čekací pořadníky na detoxy jsou často na týdny až měsíce, takže budete mít nějaký čas na to, zkusit vysadit „venku", ale zároveň budete mít i pojistku, kdyby to nevyšlo.
Po detoxu je více možností. 1) navázat pobytovou léčbou (za hospitalizace) v tomtéž zařízení, případně v jiném zařízení (trvá obvykle několik týdnů, součástí je pravidelný režim, skupinové a individuální terapie a další terapeutické aktivity, často se vede deník.). 2) pokračovat ambulantně (je dobré se případně předem zeptat, jestli to daný detox umožňuje). Vysazením Tramalu to totiž úplně nekončí - je dobré si trochu urovnat v hlavě, co se to vlastně stalo a co můžete udělat, abyste do toho nespadl znovu.
Kontakty:
Detoxů je v ČR několik, dobré zkušenosti máme např. v Plzni a Kosmonosích:
https://psych.fnplzen.cz/cs/node/561
http://www.plkosmonosy.cz/k20v-det.html
Další najdete zde: https://www.drogy.net/organizations/search/
Ambulance Magdaléna:
http://www.magdalena-ops.eu/cz/slu%C5%BEby-pro-z%C3%A1visl%C3%A9/l%C3%A9%C4%8Dba/ambulantn%C3%AD-l%C3%A9%C4%8Dba#Beroun
Držím vám i vaší rodině palce, abyste tohle náročné období zvládli.
Nejvíce to ale bude záležet přímo na vás, Slávku. Tak na nic nečekejte a jednejte!
Kdyby něco, určitě se na nás ještě obraťte.
Zdraví T.E.