Fialové žíly
T.3.
Teď už užívám pervitin jehlou o dost méně než před pár lety teď je to jednou dvakrát do měsíce. Když si dám dávku začnou mi fialové žíly po těle, nohy ruce a občas to vede k srdci. Když si po pár hodinách třeba po 4 dám další dávku okamžitě mi opět z fialovi žíly ale už jsou extrémně vidět a jsou tmavě fialovi,začne se mi motat hlava,rychle bušení srdce,a světlo vidím víc zářivější než předtím. Občas mám pocit že i omdlim. Nahání mi to hrůzu známí co to viděli nevěřili svim očím co se to s mima zilama děje. Občas se bojím když to jde do extrému abych náhodou kvůli tomu nemohla přijít o život. Po stupem casu mi to jde zas do světlé fialové ale jde to vidět třeba ještě tři dny,raději nosím dlouhé kalhoty a mikinu jelikož se za to stydím když jdu ven na ulici. Je možné že se mi takto ucpavaji žíly? A můžu kvůli tomu přijít i o život? Nedávám si nějak velké dávky ale i tak je možné že jednou to může bejt i ta poslední? Dělám si velké starosti. Děkuji za radu

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Ano, samozřejmě můžete přijít o život. Užívat návykové látky z "ulice", neznámé čistoty a neznámého množství podávaných injekčně, vždy představuje riziko. Ohledně tmavnutí žil - těžko odlišit, co je subjektivní dojem vrámci intoxikace a co je opravdu pozorovatelná změna. Žilní krev je vždy tmavší, než tepenní krev. Injekční uživatele, který si aplikují do třísel to moc dobře znají. Rozdíl mezi žilní a tepennou krví je výrazný. Tepenná je jasně červená, zatím co žilní je tmavá. Rozdíl v barvě je způsoben tím, že tepenná krev je okysličená, vede krev k orgánům, kde předá kyslím a zpět se vrací jako žilní odkysličená krev. Proto ta tmavá barva. Když si aplikujete pervitin i.v., dochází k zátěži organismu, jako kdybyste absolvovala nějaký sportovní výkon. Srdce bije rychleji, zvyšuje se spotřeba kyslíku. Pokud se k tomu připojí dehydratace, může se stát, že srdce i přes zvýšený výkon nezvládá dostatečně zásobit organismus kyslíkem. zvyšuje se tlak, nedostává se mozku uplně kyslík, motá se Vám hlava a může dojít k bezvědomí. Co když Vám ale srdce nepracuje úplně tak, jako by mělo a zatížíte ho v podobě pervitinu - může dojít k srdečnímu selhání a smrti. Srdce se síce snaží pumpovat krev, ale jede jakoby naprázdno - krev se může vracet zpět v důsledku poruchy chlopní, srdce může být rozšířené a tím se snižuje jeho výkon, dochází k k nedostatečnému zásobování orgánů a tkání kyslíkem. U toho nejvíc trpí mozek. Může dojít k arytmii či fibrilaci srdce a okamžité smrti. Jakou máte funkci srdce by Vám řeklo jenom kardiologické vyšetření, ECHO a zátěžové EKG. Běžně nemusíte mít žádné potíže, ale v zátěži se může projevit zhoršená funkce srdce. Známé jsou například náhlá úmrtí sportovců. Dále můžete mít někde v těle - například v mozku - výdutě na cévách a náhlé zvýšení tlaku může vést k prasknutí a následně vylití krve do mozku.
Nic z toho se samozřejmě stát nemusí, ale nikdo Vám ani nemůže zaručit, že jednou nedojde k nějaké tragédii. Užíváním pervitinu zvyšujete riziko možných komplikací.
S pozdravem,
VP