Špatná aplikace
JirkaHK1979
Dobrý den, špatně jsem si aplikoval injekční stříkačkou pervitin do žíly. Došlo k vnitřnímu protržení žíly a velká část dávky rozpuštěného pervitinu a i krev zůstaly pod kůži. Mám z toho hrozně napuchlou oblast vpichu. Strašně to pálí je to velmi zahřáté. K doktorovi nechci jelikož jsem již slyšel jak se k uživatelům chovají. ( Sám sis to způsobil tak trp ) Děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Jirko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Jak situaci popisujete, tvoří se Vám nejspíš absces, pak bude, chápu, že se Vám nemusí chtít, zajít co nejdříve k lékaři, který Vás ošetří a případně Vám napíše antibiotika. Při včasném "zásahu" je velmi pravděpodobné, že budete brzy v pořádku, bez dalších potíží. Pokud byste měl mít zvýšenou teplotu, vyhledejte lékařskou pomoc ihned, třeba i v noci, zajděte na pohotovost, nebo do urgentní ambulance v kterékoli nemocnici. V opačném případě byste riskoval závažné komplikace, chirurgický zásah, ztrátu končetiny a v případě celkové sepse i života.
Máte také možnost zajít do některého z kontaktních center pro uživatele návykových látek a tam se nechat bezplatně, možné i anonymně, ošetřit. Potíž může být v tom, že při závažnějším stadiu "káčka" nedisponují patřičnou výbavou, lékařským personálem a jejich pracovníci nemohou předepisovat léky, tedy ani zmíněná antibiotika.
Užitečné odkazy:
http://www.edekontaminace.cz/clanek/2/504/absces-znamy-neznamy.html
http://www.edekontaminace.cz/clanek/2/25/abscesy-atd-vcetne-protiinfekcniho-dvanactera.html
http://www.edekontaminace.cz/clanek/2/92/rady-vsemi-mastmi-mazane.html
http://www.edekontaminace.cz/clanek/6/121/dekontaminace-iii_2008-harm-reduction.html
Několik rad a doporučení z časopisu Dekontaminace, který vydávají pracovníci Terénního a dalších programů naší organizace SANANIM:
Abscesy atd. včetně protiinfekčního dvanáctera:
ABSCES tě nejspíš potká v místě vpichu, výjimečně i jinde (infekce se totiž může šířit krevní cestou). Začíná jako červená, teplá boule, která se časem vyplní hnisem.
Co se dá s abscesem dělat?
Pokud je boule malá a bez hnisu, můžeš si pomoci mastičkou Ibu-hepa, kterou ti prodají v lékárně.
Pokud už je boule vyplněná hnisem, je nejlepší zajít k doktorovi nebo do Káčka, kde ti absces ošetří Višňákem.
Pokud absces praskne, je nejlepší ho ještě před Višňákem vyčistit peroxidem (kysličníkem).
Úplně nejhorší variantou je, když si myslíš, že to zvládneš sám a doma. Pokud je tedy absces větší, máš horečku a třeseš se zimnicí, je nejvyšší čas vyrazit směr chirurgie. Neslibuju příjemný personál, ale pořád je lepší nechat si absces vyčistit a dostat antibiotika, než přijít o nějakou končetinu, kus zadku, udusit se (pokud je na krku), nebo umřít na celkovou infekci.
FLEGMONA není na rozdíl od abscesu pevně ohraničená. Od místa vpichu se kolem žíly udělá červený pruh, který rychle postupuje. Člověk má teplotu, místo je na dotek horké a bolí to tak, že nemůžeš postiženou končetinou ani pohnout. S počínající flegmonu si ještě lze poradit pomocí masti Ketonal. Pokud je ti ale hodně zle a máš horečku, jdi určitě na chirurgii. Pomůžou ti. Pokud chceš přijít o ruku, o nohu, popř. umřít na celkovou infekci organismu, nechoď nikam.
FLEBITIDA a TROMBOFLEBITIDA (neboli zánět povrchových žil) jsou u injekčních uživatelů drog též velmi časté. Při špatně provedené aplikaci drogy dojde k zanesení bakterií do žíly a k zánětu v její stěně. Navenek se takový zánět projeví zarudnutím nad příslušnou žílou a bolestivostí. Do zanícené žíly už dál nepíchej a dej jí relax. Zanícené místo místo šlehání ochlazuj studeným obkladem, nebo ledem. Dají se použít i protizánětlivé masti (třeba Ibu-hepa). Pokud zánět neustupuje, nebo se šíří dále a objeví se navíc teplota nebo otok, je čas vyhledat lékaře. Pokud je zánět na krku, na nic nečekej a utíkej, pokud se nechceš otokem pomalu udusit. Kolem žil na krku je totiž spousta nervů, k srdci je blízko a zánět se může nepříjemně zkomplikovat (o důvod víc, proč se vyhýbat nášlehu do krku).
A teď takový malý test. Víte, jak se bakterie dostávají do žíly? A víte, čemu zabraňuje vyčištění místa vpichu před aplikací alkoholovým tampónem?
Infekce při braní jsou tak časté proto, že řada injekčních uživatelů nemá ani ponětí, jak a kudy se nákaza dá získat a přenést. Věřím, že právě ty jsi výjimka, ale malé zopakování nikdy není na škodu. Tedy:
Při braní používej vždy jen vlastní nádobíčko (včetně škrtidla)!
Nádobíčko se nepůjčuje!
Bacilům se daří výborně ve vodě, proto i tu měj vždy jen svou a nikdy nepoužívej cizí!
Nikdy nepoužívej vodu, která obsahuje krev, a je jedno, jestli je tvoje, nebo kámoše!
Nádobíčko se snaž alespoň jednou za čas opláchnout v horké vodě nebo vyvařit!
Nepíchej si přes šaty!
Místo vpichu otři (pouze) před aplikací jedním tahem „alkoholovým tamponem" (konzelínem)!
Po vpichu přilož na místo vpichu už jen buničinu! Kdybys použil konzelín, do vpichu by se dostala špína, kterou jsi předtím setřel, místo by víc krvácelo a alkohol z konzelínu by se navíc mohl dostat do žil, kterým přítomnost alkoholu vůbec nedělá dobře.
Nepíchej si nikdy do místa, které je zarudlé, nebo je v něm absces! Je tam hnis a bakterie, které by sis jen poslal dál do těla.
Píchej jen do bezpečných žil! Žíly na krku by pro tebe měly být tabu.
V nouzi nejvyšší si píchni dávku do svalu, je to rozhodně bezpečnější!
Šňupání je bezesporu bezpečnější, než aplikace do žil, ale také má svá rizika. Brčkem nebo trubičkou se můžeš poranit v nose, protože sliznice je při šňupání velmi citlivá. V případě, že nechceš  riskovat nějakou chorobu přenosnou krví (žloutenky, AIDS etc.), nepůjčuj si a ani nikomu nepůjčuj svoje šňup
Možná se teď směješ pod fousy, zažil jsi spoustu kámošů, co to všechno zvládli bez doktora, řezání a antibiotik a říkáš si, co ta o tom ví. Všechno se počítá, každá neléčená infekce oslabuje tvoje už tak oslabené tělo, jednou ho budeš potřebovat v pořádku, třeba až se rozhodneš ke změně, žít jinak. Za pár let tě položí třeba jen obyčejná chřipka, ledviny nebudou fungovat, tak jak bys potřeboval... Prostě, měl by ses opatrovat už teď
Co na rány, boule a tělní krátery?
Přehled mastí vhodných pro léčbu různých kožních problémů.
Ano, opravdu neexistuje jen Heparoid...
HEPAROID je též vhodný na tromboflebitidy a modřiny. 2-3x denně se vtírá na postižené místo. Cena je kolem 80 korun.
IBALGIN DUO EFFECT (IBU-HEPA), je směs Heparoidu a Ibalginu se používá na povrchová zánětlivá a trombotická onemocnění. Zvýrazňuje protizánětlivý efekt Heparoidu a zároveň tlumí bolest v místě postižení. Použít se nesmí na otevřené rány a u těhotných žen. Vetře se v tenké vrstvě 2-3x denně do kůže. Cena se pohybuje, podle velikosti balení, od 130 do 250 korun.
HIRUDOID se používá na tromboflebitidy (záněty žil), chronickou žilní nedostatečnost, modřiny a jizvy. Dle potřeby též vtírá se do kůže na zanícená, bolestivá místa. Stojí cca od 120 korun.
BETADINE (BRAUNOVIDON) je vhodný na popáleniny, odřeniny, tržné rány a kožní infekce. Ne při alergii na jod. Postižená místa se jím natřou 3-4x denně, silně zanícené a zhnisané rány až 4-6x denně. Cena se, podle velikosti balení, pohybuje cca od 50 do 320 korun.
INFADOLAN se používá 1-3x denně na neinfikované, nehojící se rány. Cena je, podle velikosti balení, cca od 45 do 135 korun.
CALCIUM PANTOTHENICUM se hodí na odřeniny, drobné popáleniny a nehojící se rány. Maže se 1-2x denně a stojí zhruba od 40 do 50 korun.
ICHTOXYL se nasazuje v případě hnisavých kožních onemocnění a infikovaných plísňových onemocnění. Vtírá se 2-3x denně do postižených míst. Na akutní ekzém ho však rozhodně nepoužívejte. Stojí zhruba 30 Kč.
SALOXYL je na hnisavé ekzémy a infikované mykózy. Na akutní ekzém se nepoužívá. Stojí kolem 30 Kč.
KETAZON 10% se používá při onemocnění podkoží, šlach, kloubů a povrchové tromboflebitidy. Postižená místa se potírají 2-3 denně. V současnosti však není v Čechách na volném trhu mast volně dostupná.
Jak najít, podle oblasti a typu zařízení, kontakty na bezplatné služby v okolí a dosahu, na které se můžete bez obav obrátit, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jak se situace vyvíjí. Také, jestli Vám naše odpověď byla užitečná.
Držím pace, ať jse Vám brzy lépe,
buďte na sebe opatrný, Amrit Sen.