toulen
jana
achoj, dneska jsem zjistila že moje kamarádka čichá každý den tak od začátku května toulen. Chtěla sem se zeptat jak jí můžu pomoct, jestli jde nějak jí pomoct vím že musí chtít sama ale taky vím, že o nikam nepůjde. Má problémy v rodině, její mamina má problémy s alkoholem a už pomalu umírá, její sestra je trošku postižená, otčím jí nesnáší, otce nikdy neviděla. Navíc se v poslední době všude kolem mě rozmáhají drogy a ona je v tom všem až po uši.

Odpověděl: Monika Krejčová
Ahoj Jano! Vaše kamarádka to asi skutečně nemá lehké. V jedné větě jste popsala ne příliš dobrou její rodinnou situaci, která ji může pravděpodobně vést k tomu, aby zneužívala toluen, přesto si ale také myslím, že má šanci s tím vším něco dělat a taky si myslím, že kdyby to bylo co nejdřív, tak z toho třeba vyvázne bez úhony. Ale to vám nejspíš neříkám nic nového viďte? Bylo by dobré, kdyby se vaše kamarádka co nejdříve zkontaktovala třeba s našim K centrem (pokud jste z Prahy) byť by to bylo pouze telefonicky(283 872 186), nebo s jiným zařízením, i kdyby mělo jít třeba jen o jednu (zatím) konzultaci, kde by mohla získat pro sebe potřebné informace, podporu, možnosti pomoci...Vy ji toto můžete navrhnout, jestli váš návrh ale přijme, je pouze a jen na ní. Psala jste, že nikam nepůjde, tak si nejsem jistá, jaké jsou šance ji někam nalákat a případně ji tam doprovodit, ale vyzkoušet se to myslím dá. Pokud by se rozhodla někam zajít (můžu vám nabídnout více kontaktů, když mi napíšete odkud jste), můžete ji pomoci tím, že ji podpoříte v jejím odhodlání a budete ji nablízku. Ale věřte, že pro lidi, kteří užívají drogy, bývá těžké, překročit práh, který vede k nám, takže na váš návrh někam jít, může taky reagovat tak, že ho odmítne, řekne, že problém nemá, nebo taky že se do toho nemáte plést. Obávám se, že ale nic jiného udělat nemůžete. I pro vás to celé může být hodně těžké a často se stává, že pokud jeden pomáhá druhému z drog, sám do toho zahučí. Dávejte na sebe pozor!!! Přeju hodně štěstí a kdyby něco tak se ozvěte. Nashle.