Recidiva
Rozarka
Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala, jaká je pravděpodobnost, že se člověk vrátí k užívání drog, které, s krátkými abstinencemi, bral téměř deset let (jednalo se o pervitin, kokain, extazi, absolvoval třífázovou léčbu v komunitě a nyní končí tzv. "doléčovák" ? Děkuji mnohokrát.

Odpověděl: Jakub Minařík
Záleží na mnoha okolnostech. Vrátit k užívání se samozřejmě může, takové riziko vždycky existuje, ale lidi, kteří berou dlouho a rozhodnou se k léčbě tak mají dost často jasno v tom proč se léčí, co chtějí aby bylo dál a čeho se mají vyvarovat. A tak pokud se jim podaří léčbu zvládnout, tak je to dost často úspěšně zvládají i dál. Samozřejmě ale mohou být věci, které to komplikují - někdy se braní drog neobejde bez šrámů na psychice a pak se někdy stává, že člověku se abstinovat nedaří. Pokud ale ten, o kom píšete zvládl léčbu v komunitě a doléčování v plném rozsahu je celkem slušná šance, že bude abstinovat dlouhodobě, nebo trvale. Pokud je to někdo, kdo je vám blízký - stálo by možná za úvahu obrátit se společně s ním na jeho garanta nebo terapeuta v doléčování a o vašich obavách si promluvit. Dost často si pak ujasníte co, jak a proč a můžete to sama lépe zvládnout a taky tomu druhémo pomoct. Skoro bych vám to doporučil, protože pak můžete pravděpodobnost jeho dlouhodobého fungování posílit. Stačí to takhle? :-)