Závislost na kokainu?
Dobrý den, mému příteli je 30 let a před 10 lety měl zkušenost s užíváním pervitinu, naštěstí bez následků. Poslední rok a půl si občas na party šňupl kokain, ale poslední 4 měsíce se interval konzumace kokainu zkrátil a zintenzivnil, co se týče velikosti dávky. Každých 7 - 10 dní bývá přítel mimo domov, což trvá 2 - 3 dny a je mimo. Čas tráví se svým kamarádem většinou někde v přírodě a přitom pošňupává. V té době příliš nejeví zájem o mě a své rodiče, vypíná si mobil ap. Po návratu 2-3 dny vkuse spí,často a hodně jí, a pak zase začíná normálně fungovat. Na otázku, že je závislý na konzumaci odpovídá, že to tak není, že ho to prostě baví, že má teď takové období a že je to super a já to nemůžu pochopit, ale když to s ním vyzkouším, budu vědět, co má na mysli, což mě vůbec neláká. Jelikož podniká a je jednou za 10 dní 5 dní mimo, tak nevyřizuje obchody. Chtěla bych vědět, zda jde v jeho případě o závislost, zda ho lze od toho nějakým způsobem odpoutat (momentálně nemá o nic zájem, myslím tím koníčky) a jaké úžasné stavy zažívá, že bez toho nemůže být. Já nemám žádné zkušenosti s drogami ani nekouřím cigarety. Ještě dodávám, že přítel nemá žádné problémy psychického rázu ani nežije v permanentním stresu. Jelikož si já a jeho rodiče o něho děláme starosti a nelíbí se nám jeho momentální životní styl (pozorujeme, že je více unavený, méně komunikuje, "hloupne" a neustále má poraněnou nosní sliznici), prosím Vás tímto o odpověď a předem za ni mnohokrát děkuji a přeji Vám mnoho úspěchů v činnosti tohoto sdružení.

Odpověděl: Jakub Minařík
No skorem bych si typl, že dg. závislost je dosti pravděpodobná. Pokud někdo paří tak, že přestává dlouhodobě fungovat tak to obyčejně znamená, že nad tím ztrácí, nebo ztratil kontrolu. A to je myslím jeden z nejdůležitějších příznaků závislosti. To omezování jiných aktivit ve prospěch drogy, ... to jen potvrzuje. Co s tím, to je horší. Přítel je v situaci, kdy se mu to dost líbí a nemá myslím moc důvod přestat. Peníze ho možná taky až tolik netlačí, takže těžko říct co s tím. Můžete na něj sice tlačit, ale jak moc efektivní to bude to je ve hvězdách. Co můžete udělat, tak je vyčkat, až se bude po drogách cítit divně a pak s ním o tom zkusit promluvit a někam s ním zajít. Ostatně a to může být dobré doporučení pro vás a pro jeho rodiče - existují skupiny pro rodiča a partnery, kde je možné získat informace co můžete udělat a kdy tak, aby to mělo úspěch. Jednak si na nich můžete ujasnit, co funguje a co ne a pak taky - když budete vědět kam jít a za jakých podmínek tak ho tam v situaci, kdy na tom nebude dobře snáze dostanete. Mám trochu obavu, že tohle je maximum, které můžete udělat. Můžeme se o tom samozřejmě pokusit komunikovat a vymyslet něco jiného - ale mám takový dojem, že nic moc lepšího nevykoumáme. Ať tak nebo tak - kdybyste chtěla, tak se klidně ozvěte a kdyby vás nabídka poradenských skupin zaujala, ozvěte se. Rád vás někam nakontaktuju. :-) P.s. A ještě malé upozornění - vždycky existuje riziko, že ten kdo pomáhá vlítne do drog taky. Já vím - nejspíš mi napíšete, že tohle riziko u vás nehrozí, ale myslete na to. Stavá se to bohužel dost často. Držím palce :-)