zavislost
žaky
Dobrý den chci se zeptat, mam takovej probelm beru drogy s kamarady většinou je to nekde na akci nebo jen tak u nekoho dom. říkam si že pokud je to v rámci zabavy je to v pořádku ale poslední dobou to byva časteji, snažím se na to normálně nemyslet ale nekdy to nejde. Nechci jit na žadné lečení. Jen třeba k nekomu kdo by mi od toho odradil a poradil. mam kolem sebe lidy kteří fetují a pro mě je to samotnou težky říct si ne. Nevím jestli jsem na tom ještě dobře nebo uz spatne ale už dlouho s tim chci prestat ale díky lidem okolo me to nejde. dekuji za radu

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Žaky,
děkujeme za dotaz. Je dobře, že jste napsala a chcete se poradit - jak asi sama tušíte, jde o vážnou věc a jediný, kdo v ní může dělat zásadní rozhodnutí a podle nich měnit své chování, jste Vy sama. Pokud si budete chtít nechat poradit nebo i pomoct, jsme tu od toho my - odborníci z adiktologických služeb.
Píšete, že drogy užíváte společně s kamarády. Pozorujete, že drogy užíváte čím dál častěji. Stává se Vám také, že musíte na drogy myslet, přestože nechcete. Je pochopitelné, že se u Vás v návaznosti na tyto varovné signály vyskytují otázky a pochytnosti - ráda byste se s někým poradila, nejste si jistá, jestli jste na tom "ještě dobře nebo už špatně", dokonce píšete, že byste ráda s drogami přestala, ale nevíte, jak na to. Ve svém okolí máte mnoho lidí, kteří drogy užívají a je pro Vás těžké drogu odmítat.
Chceme Vás ocenit za to odvahu, díky níž jste nám napsala o pochybnostech kolem svého užívání. Nezbytnou podmínkou ke změně bývá to, že si člověk dokáže připustit pochybnosti, které má. Druhým krokem pak může být sdílení oněch pochyností s druhými lidmi. Vnímáme, že jste nyní otevřená rozhovoru o své situaci kolem drog, svých kamarádů a všeho s tím souvisejícího. Rozumíme tomu, že se nechcete nechat zavřít někam na léčení. Existují však i jiné způsoby a cesty, které máte nyní k dispozici. Můžete se např. objednat do kontaktního centra pro drogově závislé nebo do adiktologické ambulance na bezplatnou a v případě potřeby i anonymní konzultaci. Tam můžete více probrat svou situaci a své otázky a vyslechnout si názor odborníka. Sama o tom ostatně píšete - že stojíte o kontakt s někým, kdo by Vám poradil.
Když nám napíšete, odkud jste, zašleme Vám kontakty na zmíněná zařízení ve Vašem okolí. Případně se můžete podívat na "mapu pomoci", kde tato zařízení také naleznete (https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/).
Pokud byste stála ještě o telefonickou konzultaci, můžete zavolat na poradenskou linku, kterou provozuje SANANIM: pondělí - pátek, 13:00 - 17:00, číslo 602 666 415.
Dríme Vám palce!
Jiří Tupý